ALFABETIZAÇÃO EM ASL E DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO CRÍTICO

Autores

  • Heather Gibson Ministry of Education, Ontario, Canada
  • Andrew Byrne University at Buffalo

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2024933

Palavras-chave:

Alfabetização em ASL, Pedagogia de ASL, Estratégias pedagógicas, Pensamento crítico, Habilidades cognitivas

Resumo

A maioria das definições de alfabetização, tanto históricas quanto contemporâneas, define-a como o conjunto de habilidades necessárias para aprender e trabalhar dentro das necessidades básicas da vida cotidiana (Lankshear & Knobel, 2006; Lemke, 2004, conforme citado em Korhonen, 2010). Até mesmo a Organização das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura (UNESCO) define a alfabetização informacional como “um contexto de capacitação, como as habilidades e capacidades de recepção crítica, avaliação e uso da informação na vida pessoal ou profissional das pessoas” (Frau-Meigs & Torrent, 2009, conforme citado em Korhonen, 2010, p. 218). No entanto, essas definições não capturam totalmente a alfabetização como as habilidades necessárias para a vida cotidiana dentro e fora do trabalho ou aquelas que promovem o desenvolvimento do pensamento crítico. Mais especificamente, essas definições não se aplicam explicitamente à alfabetização na Língua de Sinais Americana (ASL). Até o momento, a pedagogia de alfabetização bilíngue em ASL tem dado pouca atenção à definição de alfabetização em ASL e a uma compreensão completa de como ela está inserida nas práticas culturais e sociais. O foco tem se concentrado mais no currículo de ASL, nas práticas e estratégias de ensino, na avaliação de ASL ou em suas conexões com a ASL como idioma de estudo. Este artigo se concentra na definição abrangente de alfabetização em ASL e nos diferentes componentes de como a língua e a cultura1ASL estão conectadas ao desenvolvimento do pensamento crítico e ao uso de habilidades metalinguísticas e metacognitivas, como estratégias de compreensão e construção para decodificar, compreender, avaliar e refletir sobre trabalhos de alfabetização e textos em ASL, incluindo trabalhos de mídia em ASL. Nesse sentido, a alfabetização em ASL é vista como algo maior do que a definição das habilidades necessárias para o trabalho e o estudo, estendendo-se às habilidades necessárias para a vida. Além disso, este artigo ilustra como o aprendizado da alfabetização em ASL está ligado às inter-relações entre a criança, a casa, a escola, a comunidade ASL e a comunidade global.

Métricas

Carregando Métricas ...

Referências

Baker, A.; Woll, B. (Eds.). Sign language acquisition. John Benjamins Publishing Company, 2008.

Byrne, A. P. J. Friends [Video; Freckle and Popper Videotape Series, Episode IV: Free To Be Us, Respect].

Canadian Cultural Society of the Deaf and TVOntario, 2000.

Byrne, A. P. J. American Sign Language (ASL) literacy and ASL literature: A critical appraisal Unpublished doctoral

dissertation. York University, 2013.

Christie, K.; Wilkins, D. M. A feast for the eyes: ASL literacy and ASL literature. Journal of Deaf Studies and Deaf

Education, vol.2, n.1, 1997, p. 57–59.

Corina, D. P.; Knapp, H. P. Psycholinguistics and neurolinguistic perspectives on sign languages. In: Traxler, M.

J.; Gernsbacher,M. A. (Eds.), Handbook of psycholinguistics (2nd ed.). Academic Press, 2006, p. 1001-1024.

Dart, R. Beyond a language of instruction [PowerPoint slides]. Provincial and Demonstration Schools Branch,

Ontario Ministry of Education, Milton, ON, Canada, 2008, May 22.

Emmorey, K. Language, cognition, and the brain: Insights from sign language research. Psychology Press, 2002.

Gagne, D. L.; Coppola, M. Literacy in emerging sign language communities: The impact of social, political, and

educational resources. In: Easterbrooks, S. R.; Dostal, H. M. (Eds.), The Oxford handbook of deaf studies in

literacy. Oxford University Press, 2020, p. 355-369.

Gallimore, L. E. Teachers’ stories: Teaching American Sign Language and English literacy Unpublished doctoral

dissertation. The University of Arizona, 2000.

Gárate, M. Developing bilingual literacy in deaf children. In: Sasaki, M. (Ed.), Literacies of the minorities:

Constructing a truly inclusive society. Kurosio Publishers, 2014, p. 37-54.

Gibson, H. American Sign Language curriculum: A GOLDEN KEY! OCSD Bulletin, vol. 6, n.3, 2000, March, p.

–11.

Gibson, H. American Sign Language curriculum for first-language ASL students. In: Goodstein, H. (Ed.), The deaf

way II reader: Perspectives from the second international conference on deaf culture. Gallaudet University Press,

, p. 100–106.

Gibson, H. American Sign Language curriculum: Grades 1 to 8. The Ontario Ministry of Education Provincial

Schools Branch, 2016.

Gibson, H.; Blanchard, N. The linguistics and use of American Sign Language. The Canadian Journal of Educators

of the Deaf and Hard of Hearing, vol. 1, n. 1, 2010, p. 22-27.

Hickok, G.; Bellugi, U.; Klima, E. S. Sign language in the brain. Scientific American, vol. 284, n. 6, 2001, p. 58-65.

Hoffmeister, R. J. Metalinguistic skills in deaf children: Knowledge of synonyms and antonyms in ASL. In: Snider,

B. D. (Ed.), Proceedings of the post Milan: ASL and English literacy: Issues, trends, and research. Continuing

Education and Outreach, Gallaudet University, pp. 151-175, 1994.

Klima, E. S.; Bellugi, U. The signs of language. Harvard University Press, 1979.

Korhonen, V. Dialogic literacy: A sociocultural literacy learning approach. In: Lloyd, A.; Talja, S. (Eds.), Practising

information literacy: Bringing theories of learning, practice and information literacy together. Centre for Information

Studies, p. 211-226, 2010.

Kuntze, M. Turning literacy inside out. In: Bauman, H-D. L. (Ed.), Open your eyes: Deaf studies talking. University

of Minnesota Press, p. 146–157, 2008.

Lane, H.; Hoffmeister, R.; Bahan, B. A journey into the deaf-world. DawnSignPress, 1996.

Lieberman, A. M.; Mayberry, R. I. Studying sign language acquisition. In E. Orfanidou, B. Woll, & G. Morgan

(Eds.), Research methods in sign language studies: A practical guide. Wiley-Blackwell, p. 281-299, 2015.

Lillo-Martin, D. Sign language acquisition studies. In: Bavin, E. L.; Naigles, L. R. (Eds.), The Cambridge handbook

of child language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, p. 504-526, 2016.

Lillo-Martin, D.; Henner, J. Acquisition of sign languages. Annual Review of Linguistics, vol. 7, 2021, p. 395-419.

MacSweeney, M.; Capek, C. M.; Campbell, R.; Woll, B. The signing brain: The neurobiology of sign language.

Trends in Cognitive Sciences, vol. 12, n. 11, 2008, p. 432-440.

Mertzani, M. Sign language literacy in the sign language curriculum. Revista Momento - Diálogos em Educação,

vol. 31, n. 2, 2022, p. 449-474. Available at: <https://www.researchgate.net/publication/362366710_SIGN_

LANGUAGE_LITERACY_IN_THE_SIGN_LANGUAGE_CURRICULUM>.

Miko, B. Bloom’s revised taxonomy, 2010. Available at: <http://www.slideshare.net/bankmiko/new-bloomcognitive-5908720>. Retrieved: August 17, 2023.

Miller, L. Exemplary teacher: Principal Heather Gibson: Taking pride and making strides in ASL culture and

curriculum. Professionally Speaking: The Magazine of the Ontario College of Teachers, 2008, September.

Available at: <http://professionallyspeaking.oct.ca/september_2008/exemplary.asp>

Moores, D. F. Print literacy: The acquisition of reading and writing skills. In: Moores, D. F.; Martin, D. S. (Eds.),

Deaf learners: Developments in curriculum and instruction. Gallaudet University Press, 2006, p. 41-55.

Newport, E. L.; Meier, R. P. (1985). The acquisition of American Sign Language. In: Slobin, D. I. (Ed.), The

crosslinguistic study of language acquisition: The data. Vol. 1, pp. 881–938, Lawrence Erlbaum.

Ontario Education Act. (1990). R.R.O. 1990, Reg. 298: Operation of schools – general. Link: < https://www.

ontario.ca/laws/regulation/900298#BK26>. Retrieved December 3, 2023.

Ontario Ministry of Education. (2021). American Sign Language as a second language curriculum. Available at:

<https://www.dcp.edu.gov.on.ca/en/curriculum/american-sign-language-as-a-second-language>.

Pohl, M. Teaching complex thinking: Critical, creative, caring. Hawker Brownlow Education, 2000.

Ray, J. J. Multimodal analysis of cultural assumptions in American Sign Language print and online curricula

[Unpublished doctoral dissertation]. Indiana University, 2021.

Rosen, R. S. Teaching sign language literature in L1 classrooms. In: Rosen, R. S. (Ed.), The Routledge handbook

of sign language pedagogy (pp. 100-113). Routledge, 2020.

Snoddon, K. American Sign Language and early literacy: A model parent-child program. Gallaudet University

Press, 2012.

Stokoe, W. C. Sign language structure: An outline of the visual communication systems of the American deaf.

Studies in Linguistics, Occasional Papers 8, 1960, p. 1-78.

Stokoe, W. C. Linguistic description of sign languages. In: Dinneen, F. P. (Ed.), Report of the 17th annual round

table meeting on linguistics and language studies. Georgetown University Press, 1966, p. 243-250.

Stokoe, W. C.; Casterline, D. C.; Croneberg, C. G. A dictionary of American Sign Language on linguistic principles.

Gallaudet College Press, 1965.

Valli, C. ASL poetry: Selected works of Clayton Valli [Video]. DawnSignPress, 1995.

Valli, C.; Lucas, C.; Mulrooney, K. J.; Villanueva, M. Linguistics of American Sign Language: An introduction.

Gallaudet University Press, 2011.

Zernovoj, A. Video technology-mediated literacy practices in American Sign Language (ASL): A study of an

innovative ASL/English bilingual approach to deaf education. Unpublished doctoral dissertation. University of

California, San Diego, 2015.

Publicado

2024-06-07

Como Citar

Gibson, H., & Byrne, A. (2024). ALFABETIZAÇÃO EM ASL E DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO CRÍTICO. Revista Brasileira De Alfabetização, (22). https://doi.org/10.47249/rba2024933

Edição

Seção

DOSSIÊ
Recebido em 2024-06-04
Aceito em 2024-06-04
Publicado em 2024-06-07