OS DISCURSOS DA POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO E SUAS REPRESENTAÇÕES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2021507

Keywords:

PNA, Speeches, Cultural Studies.

Abstract

This article construe the speeches adopted by the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree No. 9765 of April 11, 2019. For this, conducted a documentary study of the National Literacy Policy was carried out following the theoretical perspective of Cultural Studies. The purpose of this study is to understand what are the discourses in the National Literacy Policy and how they are represented. Taking as a reference the artifact mentioned above, it appears that through the speeches: statistical, normative, science and cognitive psychology, the specialists responsible for the preparation of the PNA search to give visibility to a scientific truth seeking erase widespread concepts in literacy research carried out in our country and still resume approaches that have already been refuted. It´s also noted that the search for homogenization of teaching, through a scientific discourse, as a mechanism to achieve the long-awaited success in children's literacy goes through the legitimation of phonic instruction.

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Author Biography

Thaise da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - Mato Grosso do Sul (UFGD) e professora adjunta da área de Currículo (UFGD). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil e Infância (GEINFAN) do diretório do CNPq. Foi coordenadora do Curso de Pedagogia (UFGD, 2014 - 2017) e coordenadora adjunta do Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UFGD/MEC, 2015-2016). Tem graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2000), especialização em Alfabetização pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA, 2004), mestrado em Educação pela UFRGS (2008), doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da mesma instituição (2012) e pós-doutorado em Educação pala Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS, 2017).

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Published

2021-12-09

How to Cite

Teixeira, L., & da Silva, T. (2021). OS DISCURSOS DA POLÍTICA NACIONAL DE ALFABETIZAÇÃO E SUAS REPRESENTAÇÕES. Revista Brasileira De Alfabetização, (15), 135–149. https://doi.org/10.47249/rba2021507

Issue

Section

TEMA LIVRE
Received 2021-05-17
Accepted 2021-09-05
Published 2021-12-09