WITHIN THE CONCEPTION OF ALPHABETIZATION AND THE PEDAGOGICAL PRACTICE. WHAT DOES THE TEACHER DO?

Authors

  • Andhiara Leal Antunes Oliveira Abalf
  • Maria Elizabete Souza Couto UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ - UESC

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022518

Keywords:

Alphabetization conception. Pedagogical practice. Alphabetization

Abstract

This work is a result of a qualitative research, developed in a public school in the extreme south of Bahia, with a teacher and her students from alphabetization class, aiming to identify the conception of alphabetization that justifies the literacy teacher practice and how is the relationship with the conception of the activities developed in the classroom. The data were collected from a survey, the observation of the Portuguese classes and analyzed from the Evidential Paradigm. It was possible to notice that the teacher organized her pedagogical practice in the Portuguese classes, either based on the methods or in the constructive paradigm, but still needs to enhance on discursive and argumentative elements so that the text provides the student/reader the learning of the writing conventions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Elizabete Souza Couto, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ - UESC

Possui graduação em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna / FESPI (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz/Universidade Federal da Bahia - UFBA (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Atualmente é estatutária - professora titular na Universidade Estadual de Santa Cruz, Professora credenciada no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e no Programa de pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica (PPGE). Tem experiência na área de Educação, ensino, pesquisa e extensão com ênfase em formação e desenvolvimento profissional de professores, aprendizagem da docência, tecnologias educacionais educação a distância e alfabetização.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3 ed. Brasília, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário da Língua Portuguesa. 2. ed. 32 impr. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre. Artmed, 1999.

FERREIRO, Emília. O ingresso na escrita e nas culturas: seleção de textos de pesquisa. São Paulo: Cortez, 2013.

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. Métodos de Alfabetização, métodos de ensino e conteúdos de alfabetização: perspectivas históricas e desafios atuais. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, RS. v. 32, n. 01, 10 p. 21- 40, jan./jun. 2007.

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. História da Alfabetização e da cultura escrita: discutindo a trajetória da pesquisa. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo. (Org.) Alfabetização no Brasil: uma história de sua história. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2012.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GERALDI, João Wanderley. (Org) O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

GINZURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. Tradução de Frederico Corotti. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

HONORATO, Tony. A Reforma Sampaio Dória: professores, poder e figurações. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 1279-1302, out./dez. 2017.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Testes ABC: para a verificação da maturidade necessária à aprendizagem da leitura e da escrita. 13 ed. Brasília: INEP, 2008.

LURIA, Alexandre Romanovich. Pensamento e Linguagem: as últimas conferências de Luria. São Paulo: Artes Médicas, 1987.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 20ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MORAIS, Arthur Gomes. A apropriação do sistema de escrita alfabética e o desenvolvimento de habilidades de reflexão fonológica. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 175 - 192, set. 2004.

MORAIS, Arthur Gomes. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

MORAIS, Arthur Gomes; LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de (Org). Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização: São Paulo: 1876-1994. São Paulo: UNESP, 2000.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: alfabetização como processo discursivo. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 1989.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2017a.

SOARES, Magda Becker. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017b.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto alegre: Artes médicas, 1998.

TEIXEIRA DE FREITAS. Proposta Curricular – Linguagem: 1º ano. Núcleo de Apoio Pedagógico aos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação e Cultura. Teixeira de Freitas, 2013.

Published

2022-07-05

How to Cite

Leal Antunes Oliveira, A., & Souza Couto, M. E. . (2022). WITHIN THE CONCEPTION OF ALPHABETIZATION AND THE PEDAGOGICAL PRACTICE. WHAT DOES THE TEACHER DO?. Revista Brasileira De Alfabetização, (17). https://doi.org/10.47249/rba2022518

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2021-06-28
Accepted 2022-06-22
Published 2022-07-05