O MÉTODO NATURAL E O ENSINO DA LEITURA: OLHARES A PARTIR DA ABORDAGEM FREINETIANA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022555

Keywords:

Education; Reading; Natural Method; Freinet.

Abstract

This work proposes to list aspects of the natural method, according to studies developed by the French pedagogue Célestin Freinet, especially in the context of teaching reading. This approach indicates the possibility of language teaching that respects children's experiences and contemplates working with art and culture in a broad perspective. Among the questions that permeated the construction of this article are: what do we mean by natural method? What are the Freinetian principles for thinking about teaching reading? How does the beginning of reading occur, in children, based on the studies developed by Freinet? In general terms, we identified that with the studies developed by Freinet, we can understand that, in the 21st century, it is essential to reflect on the organization of pedagogical work based on the principle that the child is an active being in cultural appropriation. She thinks, questions, builds hypotheses and problematizes; therefore, the teaching of reading and writing goes beyond a “technique”, given that the appropriation makes it possible to humanize the subjects and obtain an understanding of the world.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Decreto n. 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Diário Oficial da União, Brasília, 12 abr. 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9765.htm>. Acesso em: 4 fev. 2020.

BUSCARIOLO, Ana Flávia Valente Teixeira; LIMA, Cinthia Vieira Brum; VARANIIN, Adriana . "Já não estamos sós": a experiência do GTC Freinet. In: REPEF (org.). III Encontro da rede de movimentos Freinet da América: diálogos entre Célestin Freinet e Paulo Freire. Itapetininga: Edições Hipótese, 2022.p.85-92.

CHARTIER, Anne; HEBRÁRD, Jean. Discursos sobre a leitura. São Paulo: Ática, 2001.

ELIAS, Marisa Del Cioppo. De Emílio a Emília: a trajetória da alfabetização. São Paulo: Scipione, 2000.

FREINET, Célestin. Método Natural I: a aprendizagem da língua. Tradução de Franco de Sousa e Maria Antonieta Guerreiro. Lisboa: Estampa, 1977a.

FREINET, Célestin. Método Natural III: a aprendizagem da escrita. Tradução de Teresa Marreiros. Lisboa: Estampa, 1977b.

FREINET, Élise. Nascimento de uma pedagogia popular: os métodos Freinet. Tradução de Rosália Cruz. Lisboa: Estampa, 1978.

FREINET, Élise. O Itinerário de Celéstin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Tradução de Priscila de Siqueira. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

FREIRE, Paulo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

MONTEIRO, Sara Mourão. A concepção de alfabetização na Política Nacional de Alfabetização/MEC/2019. Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10, p. 39-43, jul./dez. 2019.

MORAIS, Artur Gomes de. Análise crítica da PNA (Política Nacional de Alfabetização) imposta pelo MEC através de Decreto em 2019. Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10, p. 66-75, jul./dez. 2019.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. 2. ed São Paulo: Editora Scipione, 1994.

GONTIJO; Claudia Maria Mendes; ANTUNES, Janaína Silva Costa. Diálogos com o Plano Nacional de Alfabetização (2019): contrapalavras. Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v. 1, n. 10, p. 32-38, jul./dez. 2019.

TOKARNIA, Mariana. Analfabetismo cai, mas Brasil ainda tem 11 milhões sem ler e escrever. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 15 jul. 2020. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-07/taxa-cai-levemente-mas-brasil-ainda-tem-11-milhoes-de-analfabetos>. Acesso em: 25 fev. 2021.

Published

2022-07-05

How to Cite

Duarte Araújo Silva, F. (2022). O MÉTODO NATURAL E O ENSINO DA LEITURA: OLHARES A PARTIR DA ABORDAGEM FREINETIANA. Revista Brasileira De Alfabetização, (17). https://doi.org/10.47249/rba2022555

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2021-09-09
Accepted 2022-06-27
Published 2022-07-05