FROM LEARNING TO FIGHTING

TEN MYTHS ABOUT LITERACY THAT MUST BE OVERCOME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022588

Keywords:

Literacy, History, Policy

Abstract

The main purpose of this essay is to question the literacy policy currently in place in Brazil. Therefore, we first present assumptions and perspectives that base our argument, namely the idea of literacy related to national sovereignty, social justice, and human rights. In the second section, we discuss literacy based on historical evidence, proposing general observations on the relevance of History to understand contemporary literacy, and presenting lessons learned from it. Finally, in the third and last section, we list ten current myths about literacy that we must overcome.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ESCOLANO BENITO, Augustín. A escola como cultura: experiência, memória, arqueologia. Tradução de Heloísa

Helena Pinta Rocha e Vera Lucia Gaspar da Silva. Campinas, SP: Alínea, 2017.

FERRARO, Alceu R. Alfabetização no Brasil: problema mal compreendido, problema mal resolvido. In: MORTATTI,

M. R. L.; FRADE, I. C. A. S. (Org.). Alfabetização e seus sentidos. O que sabemos, fazemos e queremos?. 1. ed.

Marília, São Paulo: Oficina Universitária, Editora UNESP, 2014, v. 1, p. 65-90.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. Em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez Editora, Editora

Autores Associados, 1983 (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

GARDEL, Stênio. A palavra que resta. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/

Secretaria de Alfabetização. – Brasília : MEC, SEALF, 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Secretaria de Alfabetização – Sealf. Relatório Nacional de Alfabetização

Baseada em Evidências. – Brasília, DF: MEC/Sealf, 2020.

REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL. CONSTITUIÇÃO FEDERAL. (Texto promulgado em 05/10/1988).

Disponível em https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_05.10.1988/CON1988.asp Acesso

em 30 Ago 2021.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 2002.

Published

2022-03-24

How to Cite

Peres, E. T. (2022). FROM LEARNING TO FIGHTING: TEN MYTHS ABOUT LITERACY THAT MUST BE OVERCOME. Revista Brasileira De Alfabetização, (16), 164–171. https://doi.org/10.47249/rba2022588
Received 2022-03-24
Accepted 2022-03-24
Published 2022-03-24