SCIENCE TEACHING ARTICULATED WITH LITERACY AND LETTERING IN AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022636

Keywords:

Science Teaching, Literacy and Lettering, Galperin's Theory

Abstract

The objective of this research was to investigate the contributions of a pedagogical intervention of science of nature structured based on the Theory of Planned Formation by Stages of Mental Actions and Concepts of P. Ya. Galperin in the literacy and lettering process, with the objective to create and study effective training spaces for the construction of mother tongue learning through the interface with science teaching. For this, activities were designed according to the needs and resources of each stage of the process, according to the process adoption referential. The results provide a good level of concept formation and the development of students' literacy and lettering. The results also points to interdisciplinarity in the school curriculum.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

PETRONILDO BEZERRA, UFPE

Degree in Chemistry-UFRPE; Doctor in Education-UFPE; Research teaching and learning processes based on the Theory of Planned Formation by Stages of Mental Actions and Galperin's Concepts

Emiliana Silva de Lima , Secretaria de Educação de Limoeiro-PE

Licenciada em Pedagogia-UFPE, Mestre em Educação em Ciências e Matemática-UFPE, Professora da Rede Municipal de Ensino de Limoeiro-PE

References

AREIAS, Conceição. Poema dos dentes lavados. In: CARDOSO, Catarina (ilus.). Onde eu meto meu nariz. Livros horizonte, 2003. Disponível em: <https://document.onl/download/link/onde-meto-o-meu-nariz-56eab50db6451>. Acesso em: (20-02-2018).

BARBOSA, Derly. A competência do educador popular e a interdisciplinaridade do conhecimento. In: FAZENDA, Ivani. Práticas interdisciplinares na escola. 13a Edição. São Paulo: Cortez, 2013, 76-91 p.

BIZZO, Nélio. Mais ciências no ensino fundamental: metodologia de ensino em foco. 1a Ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2010, 144 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Programa de desenvolvimento profissional continuado. Parâmetros em ação: Primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental (1ª a 4ª séries). Brasília: 1997.

BRETAS, Angela. A Cárie. 2002. Disponível em: https://historiasinfantil.blogspot.com/2009/04/carie.html Acesso em: (20-02-2018).

COSTALONGA, Elida Maria Fiorot. Alfabetização e ciências sociais na abordagem da pedagogia do texto. Linha d’Água, n.16, p.61-76, set 2003. Disponível em: . Acesso em (03.06.2021).

FREITAS, Mirella de Oliveira. Alfabetização, letramento e interdisciplinaridade: diálogo sobre práticas integradoras. Revista Práticas de Linguagem, v.7, n.1, p.39-55 PNAIC, 2017. Disponível em <https://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/edicoes-2/edicoes/volume-7-n-1-jan-jun-2017-pacto-nacional-pela-alfabetizacao-na-idade-certa-pnaic/> acessado em: (20.05.2021).

GALPERIN, Piotr Yakovlevich. Introducción a la psicologia: um enfoque dialéctico. Edição. Madrid: Plablo de Rio, 1976.160 p.

GALPERIN, P. Ya. Mental Actions as a basis for the formation of thoughts and images. Soviet Psychology, v. 27, n.3, p.45-64, mai-jun 1989a.

GALPERIN, P.Ya. Organization of mental activity and effectiveness of learning. Soviet Psychology, v. 27, n. 3, p.65-82, mai-jun 1989b.

GALPERIN, P. Ya. Stage-by-stage formation as a method of psychological investigation. Journal of Russian and East European Psychology v. 30, n.4, p. 60-80, jul-ago 1992.

KLEIN, Julie Thompson. Ensino Interdisciplinar: didática e teoria. In: FAZENDA, Ivani. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 10a Edição, 2005. 109-132 p.

LENOIR, Yves. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, Ivani. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 10a Edição, 2005. 45-75 p.

LOPES, Jurema Rosa; VICTER, Eline das Flores; CATARINO, Giselle Faur de Castro Alfabetização: uma reflexão interdisciplinar. Cadernos do Congresso Nacional de Linguística e Filologia. Anais do XXI Congresso Nacional de Linguística e Filologia: Textos Completos, Rio de Janeiro, v. 21, n.03, t. II p.1587-1599, ago-set, 2017. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/xxi_cnlf/cnlf/tomo2.htm>. Acessado em (20.05.2021).

MACHADO, Jeniffer Sabrina; SCHNEIDER, Eduarda Maria. Interdisciplinaridade no ensino de ciências: uma análise das publicações das atas dos encontros nacionais de pesquisa em educação em ciências (ENPEC). Revista Valore, [S.l.], v. 6, p. 916-926, jul. 2021. ISSN 2526-043X. Disponível em: <https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/949/728> Acesso em: (11 08. 2022).

MIGUEL, José Carlos. Alfabetização Matemática: implicações pedagógicas Disponível em: Acesso em 30.05.2021

MORAIS, Artur Gomes de; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de (Org.); LEAL, Telma Ferraz(Org.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. 1a Ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2005. 168 p.

NUÑEZ, Isauro Beltrán; Vygotsky – Leontiev – Galperin: Formação de Conceitos e princípios didáticos. 1a Ed. Brasília: Liber Livro, 2009. 216 p.

OLIVEIRA, Aline Corrijo.; GONÇALVES, Vanessa Fonseca.; Projeto interdisciplinar - letramentos na escola: textual e científico. Atas do 13 ENAPP-ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROFESSORES DE PORTUGUÊS 12 e 13 de abril de 2019 Leiria, Portugal. Disponível em: <https://appform.pt/13ENAPP/c27_Aline.pdf> Acesso em (20.05.2021).

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARANÁ. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas. Cadernos PDE/ Secretaria de Estado da Educação. Curitiba: SEED – Pr., 2018, 37 p.

SOARES, M.; Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Editora Contexto, 2020. 352 p.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

Published

2022-12-31

How to Cite

BEZERRA, P., & Silva de Lima , E. . (2022). SCIENCE TEACHING ARTICULATED WITH LITERACY AND LETTERING IN AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE. Revista Brasileira De Alfabetização, (18). https://doi.org/10.47249/rba2022636

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2022-08-27
Accepted 2022-12-14
Published 2022-12-31