Literacy Training

state of the art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022642

Keywords:

Literacy; Literacy Teacher Training; Pedagogy-licentiate; State of Art.

Abstract

Literacy Training is a topic of great relevance in peripheral countries such as Brazil, which, despite having almost reached the universalization of Basic Education, still has an education debt to its population. The aim of this article is to identify the main themes researched in Pedagogy-Licentiate courses and their contributions to Literacy Training. This is a review research called state of the art that used the Catalog of Dissertation Theses of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2012-2018). Among the results, there were two gaps: I. lack of research developed in Pedagogy-licentiate courses in the North region of Brazil and II. low frequency of studies aimed at Literacy Training.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, Alda Judith. A “revisão da bibliografia” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cad. Pesq., São Paulo, n. 81, p. 53-60, maio 1992.

BARBOSA, Wilton Carneiro. Marcas do saber em narrativas autobiográficas de professoras em formação. 2018. 212f.

Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação nº 9.394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 jun. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. BRASIL. Instrumento Único de Avaliação de Cursos de Graduação. Brasília/DF, maio/2006.

BRASIL. CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. 2019. Disponível em https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/ Acesso em: 1 jul.2019.

BRASIL. CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. Histórico e evolução. 2020. Disponível em: https://sdi.capes.gov.br/banco-de-teses/02_bt_sobre.html Acesso em: 7 abr. 2020.

BRASIL. CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. Painel de Informações quantitativas (teses e dissertações). 2020. Disponível em: http://analisevisual.capes.gov.br/SASVisualAnalyticsViewer/VisualAnalyticsViewer_guest.jsp?reportName=Banco+de+Teses+e+Dissertações+-+Informações+quantitativas&reportPath=/DTI/Banco_de_teses_e_dissertacoes/Relatorios&reportViewOnly=false&appSwitcherDisabled=true Acesso em: 7 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEAL, 2019.

BRASIL ESCOLA. Regiões do Brasil. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/brasil/regioes-brasileiras.htm. Acesso em: 11 set. 2021.

BRASIL. Plataforma Sucupira. Cursos avaliados e reconhecidos. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaConhecimento.jsf?areaAvaliacao=38. Acesso em: 17 set 2022.

CASTRO, Solange Maria Santos. Currículo de formação do professor de anos iniciais do Ensino Fundamental de uma universidade pública do estado do Ceará. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.

CÉSAR, Edilaine. A produção acadêmica em currículo no Brasil (2004-2013). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), São Paulo, 2015.

FERRARO, Alceu Ravanello. Direito à Educação no Brasil e dívida educacional: e se o povo cobrasse? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 273-289, maio/ago. 2008.

FRANCO, Maria Amélia Santoro; LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Elementos para a formulação de Diretrizes Curriculares para cursos de Pedagogia. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 63-97, jan./abr. 2007.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, setembro/2002, p. 136-167.

GATTI, Bernadete Angelina; NUNES, Marina Muniz Rossa. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.

GROPPO, Luís Antonio; MARTINS, Marcos Francisco. Introdução à Pesquisa em Educação. Campinas/Americana-SP, 2006.

HOÇA, Liliamar. Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. O ensino da Didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. Estudos RBEP. Rev. Bras. Est. Pedagog, Brasília, v. 91, n. 229, p. 562-583, set./dez. 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Licenciatura em Pedagogia: a ausência dos conteúdos específicos do ensino fundamental. In: GATTI, Bernadete Angelina et al. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Profissionais da Educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, ano XX, nº 68, Dezembro/99.

MARAFELLI, Cecília Maria. Os desafios da formação de professores para as séries iniciais: um olhar sobre dois cursos de Pedagogia. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2017.

MELO, E.P.C.B.N de. Formação Inicial de Professores Alfabetizadores em Cursos de Pedagogia-Licenciatura da Região Norte do Brasil. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2022.

MENDES, Kátia Valéria Mosconi. As demandas de conhecimentos para a formação de professores no curso de Pedagogia. 2015. Tese (doutoradoem educação) – Escola de Educação e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2015.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Alfabetização no Brasil: uma história de sua história. São Paulo: Editora UNESP, 2012.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Um balanço crítico da “Década da Alfabetização” no Brasil. Cad. Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 15-34, jan.-abr. 2013.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Brasil 2091: notas sobre a “política nacional de alfabetização”. Revista Olhares, Guarulhos, v. 7, n. 3–, nov. 2019.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 180, p. 739-760, out. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n108/a0630108.pdf. Acesso em: 17 abr. 2020.

OLIVEIRA, Alana Raquel Gama de. Formação do professor no curso de Pedagogia da UERN: um olhar sobre a organização dos conhecimentos profissionais específicos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró, 2013.

PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, J. C. A Formação de Professores para a Educação Infantil e para os anos iniciais do Ensino Fundamental: análise do currículo dos cursos de pedagogia de instituições públicas e privadas do Estado de São Paulo. Relatório Técnico. São Paulo, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesq., São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2017.

PRACIANO, Lucilene Araújo do Nascimento. Tornar-se alfabetizadora: um olhar reflexivo sobre as narrativas de formação docente. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6. n. 19, p. 37-50, 2006.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. 2. ed. Coleção memória da educação. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAYÃO, Fernando. Bases de dados: a metáfora da memória científica. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, p. 314-318, set./dez. 1996.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed.; 8. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

SOARES, Magda Soares; MACIEL, Francisca. Alfabetização: série estado do conhecimento. Brasília: MEC/INEP/Comped, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2019.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.

Published

2022-12-31

How to Cite

Pimentel Camillo Barra Nova de Melo, E. (2022). Literacy Training: state of the art. Revista Brasileira De Alfabetização, (18). https://doi.org/10.47249/rba2022642

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2022-09-29
Accepted 2022-12-14
Published 2022-12-31