PRODUÇÃO DE TEXTO NUMA TURMA DE CINCO ANOS DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2024770

Keywords:

Educação infantil. Alfabetização. Linguagem escrita.

Abstract

This article investigates and discusses the pratices developed in events mediated by written language the teaching relationships observed during the production of texts, emphasizing the conditions of production the processes that occurred during the Productions and the texts that resulted from this process, specifically those that were addressed to a recipiente. The research took place in a group of children with five years of kindergarten and used the qualitative approach of case study and for the production of data, adopted the participant observation. It considers that the analyzes carried out contributed towards perceiving the implications of the concept of textual genre for the literacy process, and that writing has to be incorporated as a child’s need to write and the school must create situantions for this to occur.

 

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins fontes, 2010.

BAKHTIN, Michail; VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevick. O freudismo. Tradução de Paulo Bezerra em 2004. São Paulo: Perspectiva, 1927.

BAKHTIN, Michail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BAKHTIN, Michail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2004.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GONTIJO, Cláudia Maria M. Alfabetização: a criança e a linguagem escrita. São Paulo: Autores Associados, 2007.

GONTIJO, Cláudia Maria M. A escrita infantil. São Paulo: Autores Associados, 2008.

GONTIJO, Cláudia Maria M. Cláudia Maria Mendes; SCHWARTZ Cleonara Maria. Alfabetização: teoria e prática. Curitiba, PR: Sol, 2009

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo. Editora Pedagógica e Universitária Ltda.,1986.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Ed. Lamparina, 2006.

SOBRAL, Adail. Ato/atividade e evento. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2010. p. 11-36.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: das práticas de leitura aos objetos de ensino. Universidade de Genebra. Tradução de Roxane Roxo. In: KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2006.

Published

2024-10-07

How to Cite

Costa, M. (2024). PRODUÇÃO DE TEXTO NUMA TURMA DE CINCO ANOS DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Brasileira De Alfabetização, (22), 1–17. https://doi.org/10.47249/rba2024770

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2023-07-31
Accepted 2024-06-18
Published 2024-10-07