OS TÍTULOS LITERÁRIOS INFANTIS COMO MOTIVAÇÃO PARA A LEITURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2024838

Keywords:

Literatura infantil; Títulos de livros; Paratextos; Leitura; Formação de leitores

Abstract

The aims of this paper is to analyze the choice of titles for children's literary works O livro que lê gente, by Alexandre da Costa Gomes, Quem soltou o Pum?, by Blandina Franco, e A avó Amarela, by Júlia Medeiros. It is assumed that the semantic estrangement caused by these titles provokes the reader's interaction, leading him to elaborate hypotheses about the content of the works and, later, inviting him to carry out the reading. For this analysis, three aspects will be considered: a) the title as a paratextual element; b) the title as a gateway to the narrative; c) the connections between the title and the main text. The theoretical basis is composed, among others, by Genette (1986), Chevalier and Gheerbrant (2009) and Ramos (2011). The analysis of the titles of children's literary works revealed the importance of choices related to the literary universe and how much the author's and/or editor's decisions imply in the reading process and, in a certain way, in the formation of readers. Furthermore, it was observed that it is essential to always take into account both the power of words and their interpretative possibilities, as well as the semantic games that the field of literature embraces with so much coherence.

Metrics

Metrics Loading ...

References

CEZAR, C. Z. C. (Des)localização do meio e outras rotas: trânsito entre meios. 2014. 234 f. Tese (Doutorado em Poéticas Visuais) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/110005?show=full>. Acesso em 30 abril 2021.

CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder S. A., 1986.

FRANCO, B. Quem soltou o Pum? Ilustrações: José Carlos Lollo. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2010.

GENETTE, G. Paratextos editoriais. Tradução: Álvaro Faleiros. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.

GOMES, A. de C. O livro que lê gente. Ilustrações: Cris Alhadeff. São Paulo: Cortez, 2016.

LEVY, T. S. A experiência do fora em Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

MATTOS, M.S.; RIBEIRO, P.F.N.; VIANNA, S. 2016. Capas e contracapas de livros ilustrados: espaços privilegiados de estratégias discursivas. Cadernos de Letras da UFF, 26(52): 349-372.

MEDEIROS, J. A avó Amarela. Ilustrações: Elisa Carareto. São Paulo: Ôzé Editora, 2018.

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Trad. de Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naiif, 2011.

RAMOS, G. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte, Autêntica, 2011, 173 p.

Published

2025-01-08

How to Cite

Arendt, J. C., & Savaris, M. (2025). OS TÍTULOS LITERÁRIOS INFANTIS COMO MOTIVAÇÃO PARA A LEITURA. Revista Brasileira De Alfabetização, (22), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2024838

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2023-12-20
Accepted 2025-01-06
Published 2025-01-08