APLICATIVOS PARA ALFABETIZAÇÃO

O LÚDICO, O PEDAGÓGICO E O DIGITAL EM DISCUSSÃO

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2021503

Keywords:

digital games, literacy, gamification

Abstract

In this article I present an analysis of applications designed to support the literacy process, which are cited by 84 respondents of questionnaire sended to fathers, mothers and responsible for children who attended the 1st. Year of the Fundamental Education, in two private schools in Salvador, in 2019. The text brings quantitative and qualitative data, with a major focus on the last, as the objective of analyzing the concept of literacy that underpin the offer of these products, and reflects about the relationship between digital games and contemporary language practices. As a result, I identified a prevalence of literacy concepts centered on synthetic models, with enphasis of the phoneme-grapheme relationship, and a gamification process that places language as an object of learning separated to its contexts of use and a predominant mechanic of play that does not articulate in a meaningful way the reflections on the alphabetic system with playability.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, Lynn Rosalina G.; MINHO, Marcelle; DINIZ, Marcelo. Gamificação: diálogos com a educação. In: FADEL, Luciene Maria et al. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 p.

APPS BERGMAN. Silabando [on-line], 2020. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/dev?id=7967994347502615844>. Acesso em: 21 mar. 2021.

BONBONGAME.COM. ABC Game [on-line], 2020, versão 1.5.1 (2029). Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/developer?id=bonbongame.com&hl=pt_BR&gl=US>. Acesso em: 21 mar. 2021.

BINI BAMBINI. Bini Super ABC [on-line], 2020. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.binibambini.abc&hl=pt_BR&gl=US>. Acesso em: 21 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Aprendizagem significativa. Breve discussão acerca do conceito [on-line]. Brasília, 2019. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/191-aprendizagem-significativa-breve-discussao-acerca-do-conceito#:~:text=Por%20um%20lado%2C%20essa%20condi%C3%A7%C3%A3o,com%20novos%20conhecimentos%20atribuindo%20significados>. Acesso em: 21 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conta Pra Mim: apresentação [on-line]. Brasília, 2019. Disponível em: <http://alfabetizacao.mec.gov.br/contapramim>. Acesso em: 21 mar. 2021

BUSARELLO, Raul Inácio; ULBRICH, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. A gamificação e a sistemática de jogo. In: FADEL, Luciene Maria et al. (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. 300 p.

COTTA ORLANDI, Tomás Roberto; GOTTSCHALG DUQUE, Claudio; MORI MORI, Alexandre; DE ANDRADE LIMA ORLANDI, Maria Tereza. Gamificação: uma nova abordagem multimodal para a educação. Biblios [on-line], n. 70, pp. 17-30, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1562-47302018000100017&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 21 mar. 2021

DIDACTICONS. ABC Dinos [on-line], 2020. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Didactoons.ABCDinos&hl=pt_BR&gl=US>. Acesso em: 21 mar. 2021.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1993. 391 p.

ESCOLA GAMES. Separe as Sílabas. 2020. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.escolagames.separeSilabas>. Acesso em: 21 mar 2021

FUNDAÇÃO LEMAN et al. Árvore [on-line], 2019. Disponível em: <https://www.arvore.com.br/>. Acesso em: 21 mar. 2021.

GARCIA, Pedro Moura. Formar Palavras [on-line], 2020. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.PedroGarcia.FormarPalavra>. Acesso em: 21 mar. 2021.

GOOGLE. Rivet [on-line]. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=com.area120.studybuddy.sagaflutter>. Acesso em: 21 mar. 2021.

GOKIDS, ABC Alphabet. 2020. Disponível: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oki.alphabetnew&hl=en_US&gl=US. Acesso em: 21 mar 2020.

GRUPO MOVILE. Play Kids [on-line], 2013, versão Beta, 2019. Disponível em: <https://playkidsapp.com/?src=go_Branding_Words&gclid=Cj0KCQiAhP2BBhDdARIsAJEzXlHWqwmYMNcQbBCdSZUdUE_h_-OfPw95-9QzXP-rYikejk-vHish-ZkaAv7JEALw_wcB>. Acesso em: 21 mar. 2021.

HUIZINGA. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução: João Paulo Monteiro. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2007. 243 p.

IES2. Palma ABC [on-line], 2019a. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=br.com.ies2.palmaabc, Acesso em: 21 mar 2021

IES2. Palma Escola [on-line], 2019b, versão 6.1. Disponível em: <https://play.google.com/store/apps/details?id=br.com.ies2.palma&hl=pt_BR&gl=US>. Acesso em: 21 mar. 2021.

SIOUX GROU et al. Pesquisa Game Brasil. 7. ed. São Paulo: PGB Latam, 2020. Disponível em: <https://www.pesquisagamebrasil.com.br/produto/pgb-latam/?utm_campaign=painel_gratuito&utm_medium=email&utm_source=RD+Station>. Acesso em: 21 mar. 2021.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB, 1999. 112 p.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Alfabetização no Brasil: conjecturas sobre as relações entre políticas públicas e seus sujeitos privados. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, pp. 329-341, ago. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782010000200009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 3 mar. 2021.

MR. PLOT PRODUÇÕES. ABC do Bita, 2020. Disponível em: <https://apps.apple.com/br/app/abc-do-bita-completo/id494332352>. Acesso em: 21 mar. 2021.

PEREIRA, Mateus Brasileiro. A noção de motivação na análise do comportamento. 2013. p. 170. Tese (Doutorado em Psicologia) – Faculdade de Ciência Humanas e da Saúde, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

THE NEW LONDON GROUP. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000. Disponível em: <https://books.google.com.br/books/about/Multiliteracies.html?id=a6eBiUQLJu4C&redir_esc=y>. Acesso em: 2 mar. 2021.

UNSWORTH, L. E-literature for children: enhancing digital literacy learning. London: Routlegde, 2006. 174 p.

VONTOBEL, Scheila. Elefante Letrado: sobre [on-line], 2011. Disponível em: <https://www.elefanteletrado.com.br/sobre/>. Acesso em: 3 mar. 2021.

Published

2021-12-09

How to Cite

APLICATIVOS PARA ALFABETIZAÇÃO: O LÚDICO, O PEDAGÓGICO E O DIGITAL EM DISCUSSÃO . (2021). Revista Brasileira De Alfabetização, (15), 108–121. https://doi.org/10.47249/rba2021503

Issue

Section

TEMA LIVRE
Received 2021-04-27
Accepted 2021-09-23
Published 2021-12-09