THE SCHOOL SPACE PRODUCED BY THE TEACHING METHODS OF READING AND WRITING
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2021505Keywords:
Literacy; Method; Space Production.Abstract
The article aims to discuss the reproduction of concepts that structure the building of the method and configure the literacy space. As a methodological procedure, fragments of memories and research material from Participant Research were used. Even considering that for synthetic and analytical methods, language is a product to be passed on through its fragmentation in minimal portions, the results of the study point out that the methods are not restricted to such mechanistic procedures, since their conceptions also produce social relations that configure the school space and consciences. Fragmentation, homogenization and hierarchization start to regulate what is happening, stifling the creative and authoritative processes.
Metrics
References
ALVES, Nilda Guimarães. Formação de docentes e currículos para além da resistência. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, p. 1-18, 2017. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v22n71/1809-449X-rbedu-s1413-24782017227147. Acesso em: 18 fevereiro 2021.
BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.
DOSTOIÉVSKI, Fiódor. O crocodilo e notas de inverno sobre impressões de verão. São Paulo: Editora 34, 2011.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCIA, Regina Leite (org.). Alfabetização dos alunos das classes populares. São Paulo: Cortez, 1992.
GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991.
LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Trad. Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins (do original: La production de l’espace. 4e éd. Paris: Éditions Anthropos, 2000).
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. A "querela dos métodos" de alfabetização no Brasil: contribuições para metodizar o debate. Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, v. 3, n. 5, p. 91-114, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/reaa/article/view/11509. Acesso em: 6 maio 2021.
SAMPAIO, Carmen Sanches; LACERDA, Mitsi Pinheiro de; RIBEIRO, Tiago. Alfabetização sem cartilha: gestos, experiências e narrativas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 2002.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita. A alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2021-09-05
Published 2021-12-09