Historical Effects on Deaf Education in Brazil: Language Conception

Language Conception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2021515

Keywords:

Keywords: conception of language, language, sign language, deaf, education, politics, communication.

Abstract

This article presents reflections on the concepts of language developed historically, from "language as the representation of thought", to "language as a communication instrument" and the concept of "language as an interaction process (discursive activity)” with the aim of identifying educational and political aspects that influenced the education of deaf people through these conceptions. Language as an expression of thought from the Greek grammatical tradition until the 20th century, did not favor the recognition of sign language and an oral education was developed, as it was thought that the deaf needed to practice oralization so that their thinking did not was also deficient. The concept of language (language) as a communication tool (from Saussure, 1916), when it disregards sign language, because it does not obtain a standard, strengthens the teaching of Portuguese for the deaf as a linguistic code, however, with the development the linguistic structure of Libras (code) and research in neurolinguistics on sign language, also strengthened the linguistic recognition of Libras. Therefore, the conception of language(gem) as an interaction process, based on psychological (Vygotsky) and linguistic (Bakhtin) studies, contributed to the social and cultural strengthening of the deaf and the implementation of a bilingual educational policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALBRES, Neiva de Aquino; OLIVEIRA, Sonia Regina Nascimento de. Libras em estudo: política linguística. Concepções de lingua(gem) e seus Efeitos nas Conquistas Políticas e Educacionais das Comunidades Surdas no Brasil. Feneis, São Paulo, 2013.

BAKHTIN, M. (Volochínov). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992 (texto original de 1929).

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. 5a . ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/CEF, 1998.

BRASIL. Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm

BRITO, Lucinda Ferreira. Por uma gramática de línguas de sinais. 2. ed. Rio de janeiro: TB - Edições Tempo Brasileiro, 2010.

Derrida, J. (2006). Gramatologia. São Paulo, SP: Perspectiva. (Trabalho original publicado em 1967)

GONÇALVES, Letícia Aparecida de Araújo & BARONAS, Joyce Elaine de Almeida. Concepções de linguagem: gramática de língua portuguesa e ensino de língua materna. Entretextos, Londrina, v.13, nº 02, p. 243 – 265 ,jul./dez.2013

HONORA. M, FRIZANCO. M.L.E. Livro Ilustrado da Língua Brasileira de Sinais: Desvendando a comunicação usada pelas pessoas com surdez. São Paulo: Ciranda Cultural, 2009.

LODI, A. C. B. (Org.) & LACERDA, C. B. de F. (Org.). Uma escola duas línguas: Letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. 1 a . ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2009.

MARQUES, Carlos A. Implicações políticas da institucionalização da deficiência. Educação & Sociedade, Campinas, v. 19, n. 62, p. 105-122, Abril. 1998.

MOURA, Rosana Silva de; HARDT, Lúcia Schneider. Filosofia da Educação - Entre Devires, Interrupções e Aberturas - Outro Mundo Contemplado: A Educação,suas Tarefas e seus Paradoxos segundo Kant, Blumenau- Edifurb, 2016.

MOURA, M.C; LODI, A.C.B e HARRISON,K; M.R História e Educação: o surdo, a oralidade e o uso de sinais. Universidade Federal de Alagoas- UFAL, 1997.

NEVES, Maria Helena Moura. A Teoria Linguística em Aristóteles. Alfa, São Paulo.25:57-67, 1981.

PLANN, S. Pedro Ponce de León: Myth and reality. In: VAN CLEVE, J. V. (Ed.) Deaf history unveiled: interpretation from the new scholarship. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 1999. (Data do copyright: 1993).

QUADROS, R. M. de Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre. Artes Médicas. 1997.

QUADROS, R. M. e KARNOOP L. B. Língua de sinais brasileira - Estudos Lingüísticos. Porto Alegre. Artes Médicas. 2004.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística Geral. Ed Cutrix, São Paulo, 2006.

SIEBERT, Raquel Stela de Sá. As relações de saber-poder sobre o corpo. In: ROMERO, Elaine. Corpo, Mulher e Sociedade. Campinas: Papirus, 1995.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovic. Obras Escogidas. Fundamentos de Defectologia. Tomo V. Edición em lengua castellana. Madrid – Espana: Visor Dis, 1997.

VIGOTSKI, Lev Semionovic. A formação Social da mente (Trad.) São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

VIGOTSKI, Lev Semionovic. Pensamento e Linguagem. (Trad.) São Paulo: Martins Fontes, 1998b.

WILBUR, R. Descripton Linguistique de la Langue des Signes. Langages. Paris: Larousse, n. 56. p. 13-31, 1979.

Published

2021-12-09

How to Cite

Rocha, R., & Silva, D. M. da. (2021). Historical Effects on Deaf Education in Brazil: Language Conception: Language Conception. Revista Brasileira De Alfabetização, (15), 150–162. https://doi.org/10.47249/rba2021515

Issue

Section

TEMA LIVRE
Received 2021-06-07
Accepted 2021-09-27
Published 2021-12-09