THE ROLE OF EDUCOMMUNICATION IN THE SCHOOL CONTEXT IN TIMES OF COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Pedro Júlio de Castro Filho Universidade Estadual Vale do Acaraú
  • Amaurícia Lopes Rocha Brandão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Samiles Vasconcelos Cruz Benedito Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022517

Keywords:

Educação, Ensino básico, Tecnologias digitais

Abstract

Technological and educommunicative tools are important teachers' allies to provide teaching to students, favoring more paths at this time with so many restrictions. Thus, the aim of this study was to understand the role of educommunication and digital technologies in the school context in the Covid-19 pandemic scenario. From this study it was possible to verify that, although technological advances have become possible in teaching and are available to schools, many obstacles emerge from this, such as, for example, access to these tools by students and unpreparedness, in many situations, from teachers to handle and extract from these tools the potential for their classes. Although these obstacles exist, it is undeniable how much educommunication and digital technologies can help schools to develop higher quality teaching even in such a delicate scenario.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AGUADED, Ignácio; LÓPEZ, Pablo Maraver; ALIAÑO, Angel Mojarro. Por uma nova Educação: experiências formativas com tecnologias e recursos para a educomunicação. In: ORTIZ, Felipe Chibás; SANTOS, Fernando de Almeida Santos (Org.). Gestão da Educação a Distância. Comunicação, Desafios e Estratégias. São Paulo: Editora Atlas, 2015.

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à Metodologia do Trabalho Científico. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello (Org.). Ensino Híbrido. Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade, 6 de julho de 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 25 mar. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Decreto Nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em 21 mar. 2021.

BRITO, Marcela Cristiane Ribeiro; SENRA, Ronaldo Eustáquio Feitoza; LUIZ, Thiago Cury. Educomunicação na pandemia. Anais VII CONEDU - Edição Online... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68482. Acesso em: 30 mar. 2021.

BUENO, José Lucas Pedreira; GOMES, Marco Antônio de Oliveira. Uma análise Histórico-crítica da formação de Professores com tecnologias de informação e comunicação. Revista Cocar Belém, vol. 5, n. 53, 2011.

CETIC-BR, Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação; NIC-BR, Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto; CGI-BR, Comitê Gestor da Internet no Brasil. Painel TIC COVID-19: pesquisa sobre o uso da internet no Brasil durante a pandemia do novo Coronavírus. 1a. ed., ago. 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20200817133735/painel_tic_covid19_1edicao_livro%20eletr%C3%B4nico.pdf. Acesso em: 05 mar. 2021.

CORTES, Tanisse Paes Bóvio Barcelos; MARTINS, Analice de Oliveira; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros de. Educação midiática, educomunicação e formação docente: parâmetros dos últimos 20 anos de pesquisas nas bases Scielo e Scopus. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 34, e200391, 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100183&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 29 mar. 2021.

COSTA, Douglas Geraldo. Tecnologias digitais da informação e comunicação aplicadas à educação: análise pedagógica de jogos digitais. Dissertação de Mestrado Profissional Interdisciplinar em Ciências Humanas. UFVJM. 187 f. 2016.

COSTA, Sandra Beatriz Silva da; GHISLENI, Taís Steffenello; CARLESSO, Janaína Pereira Pretto. Educomunicação na escola: narrativa de uma experiência pedagógica. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Humanas, Santa Maria, v. 21, n. 1, p. 25-34, 2020.

DEMO, Pedro. Educação hoje: “novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Atlas, 2009.

ESCUDERO, Camila. Educomunicação e interculturalidade como propostas para acolhida, adaptação e integração de crianças imigrantes no ambiente escolar. PragMATIZES - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura, Niterói/RJ, ano 11, n.20, p.219-235, março 2021.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 4. ed. Tradução Rosisca Darcy de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GÓMES, Guillermo Orozco. Educomunicação: Recepção midiática, aprendizagem e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.

GOMES, Pedro Gilberto. Midiatização: um conceito, múltiplas vozes. Rev Famecos (Online). Porto Alegre, v. 23, n. 2, maio, junho, julho e agosto de 2016.

HACK, Josias Ricardo. Introdução à educação à distância. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.

IFCE. Orientações pedagógicas para atividades remotas de ensino remoto. Disponível em: https://ifce.edu.br/aracati/arquivosdiversos/copy_of_OrientacoesparaasatividadesdeEnsinoRemoto.pdf. Acesso em: 25 mar 2021.

IFPR. Ead, ensino híbrido e ensino remoto emergencial: perspectivas metodológicas. Disponível em: https://reitoria.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/09/EaD-Ensino-Hibrido-e-Ensino-Didatico-Emergencial.pdf. Acesso em: 25 mar 2021.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 9ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. A comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MORAES, Cláudia Herte de, et al. Educomunicação em tempos de crise: adaptação de projetos no apoio ao ensino remoto. Revista Expressa Extensão, Pelotas, v. 26, n. 1, p. 17-30, Jan-Abr, 2021.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, Solange. Novas Tecnologias digitais: reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

NEVES, Miranilde Oliveira. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada de professores: subsídios ao exercício da docência. Revista Fundamentos. v.2, n.1, 2015.

OLIVEIRA, Cristiano de Souza; GHISLENI, Taís Steffanello. Educomunicação: contribuição ao ensino e aprendizagem. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências Humanas, Santa Maria, v. 21, n.2, p. 277-295, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3651/2712. Acesso em: 26 mar. 2021.

PRETI, Oreste. Educação a distância: fundamentos e políticas/Oreste Preti. Cuiabá: Ed. EdUFMT, 2009.

RADDATZ, Vera Lucia Spacil; MASSMANN, Vanessa Laís Mallmann. Rádio na escola: comunicação e educação para a cidadania. Extensão em Foco, [S.l.], n. 4, dec. 2009. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/view/24879. Acesso em: 04 mar. 2021.

ROSSETO, Larissa Fernanda Domingues. Midiatização e a escola: proposta de uso das mídias em suportes digitais no ensino formal. In: X Conferência Brasileira de Mídia Cidadã e V Conferência Sul-Americana de Mídia Cidadã UNESP/FAAC. Bauru-SP, 22-24 de abril de 2015.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Mauricio; PRANDINI, Paola Diniz. Educomunicação em tempos de COVID-19: um panorama acerca das lives da ABPEducom. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – VIRTUAL – 1º a 10 de Dezembro de 2020.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. In: APARICI, Roberto (org.) Educomunicação: para além do 2.0. 3ed. São Paulo: Paulinas, 2014.

YOSHIDA, Sorais. Quebra de padrões, modelos de ensino híbrido e as heranças da pandemia para a Educação. Revista Nova Escola. 2020. Disponível em: https://url.gratis/Xehav. Acesso em: 26 mar 2021.

ZAUITH, Gabriella; DAVANÇO, Ângelo Rogério; BARBIERI, Marisa Ramos. Oficina de fanzine: práticas de educomunicação com alunos da Casa da Ciência. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 56-68, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v24i1p56-68. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/150423. Acesso em: 20 mar. 2021.

Published

2022-07-05

How to Cite

Castro Filho , P. J. de ., Brandão , A. L. R., & Benedito , S. V. C. . (2022). THE ROLE OF EDUCOMMUNICATION IN THE SCHOOL CONTEXT IN TIMES OF COVID-19 PANDEMIC. Revista Brasileira De Alfabetização, (17). https://doi.org/10.47249/rba2022517

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2021-06-24
Accepted 2022-02-15
Published 2022-07-05