POLICY FOR FUNDING BASIC EDUCATION IN BRAZIL: WHAT DOES THE LITERACY OF CHILDREN, YOUTH, ADULTS AND ELDERLY HAVE TO DO WITH IT?

O QUE A ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS, JOVENS, ADULTOS E IDOSOS TEM A VER COM ISSO?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2021536

Keywords:

Education financing; Educational politics; Literacy.

Abstract

This study, which is bibliographical in nature, discusses the financing policies for basic education in Brazil, addressing its legal and socioeconomic dimensions, as well as its implications for the literacy of children, young people, adults, and the elderly. A brief bibliographical survey is carried out in the annals of the National Association for Research in Education Financing (FINEDUCA) in the light of the critical-dialectic theoretical-methodological perspective. It appears that, between achievements and setbacks, the public fund for financing education has been highly disputed, with strong implications for the direction of Brazilian educational policy. In this context, the literacy process is implied in strong historical, cultural and socioeconomic determinations in a political movement of ruptures, resistances and tensions.

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Author Biographies

Lourival José Martins Filho, Universidade do Estado de Santa Catarina

Professor da UDESC -SC

 

Presidente da Associação Brasileira de Alfabetização. Professor Titular de Alfabetização do Departamento de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação em Educação, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Coordenador do Programa Olhares - Saberes e Fazeres em Alfabetização, Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica e Coordenador de Pós-Graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina. Representante catarinense no FORPIBID/RP. Integrante do GT10 - Alfabetização, Leitura e Escrita da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Estágio pós doutoral na Escola de Educação e Humanidades - PUC/PR. Atualmente realiza e orienta projetos de ensino, pesquisa e extensão com ênfase na formação docente e no processo de alfabetização de crianças, jovens, adultos e idosos em interface com as politicas educacionais e as práticas curriculares.

Fabricio Spricigo, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutorando e Mestre em Educação. Atua como Pedagogo na Educação Profissional, Científica e Tecnológica, lotado no Instituto Federal de Santa Catarina. Possui Especializações em Supervisão e Orientação Educacional, bem como em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino. É membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPED) e do Grupo de Pesquisa Didática e Formação Docente (NAPE/UDESC). Linha de Pesquisa: Políticas Educacionais, Ensino e Formação, vinculado ao Doutorado em Educação da UDESC. 

https://orcid.org/0000-0002-3888-2243

 

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Published

2021-12-09

How to Cite

Martins Filho, L. J., & Spricigo, F. . (2021). POLICY FOR FUNDING BASIC EDUCATION IN BRAZIL: WHAT DOES THE LITERACY OF CHILDREN, YOUTH, ADULTS AND ELDERLY HAVE TO DO WITH IT? O QUE A ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS, JOVENS, ADULTOS E IDOSOS TEM A VER COM ISSO?. Revista Brasileira De Alfabetização, (15), 175–187. https://doi.org/10.47249/rba2021536

Issue

Section

TEMA LIVRE
Received 2021-07-11
Accepted 2021-10-09
Published 2021-12-09