For an anti-racist literary education, “Reinações de Narizinho” in new editions

"REINAÇÕES DE NARIZINHO" EM NOVAS EDIÇÕES

Authors

  • Paulo AIlton Ferreira da Rosa Junior Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022577

Keywords:

Educação antirracista, Educação literária, Sítio do Picapau Amarelo, Monteiro Lobato

Abstract

At the center of contemporary debates around the work of Monteiro Lobato is the argument of racial prejudice expressed in his texts, especially the ones that compose the cycle of “Sítio do Picapau Amarelo”. A movement by many authors advances in defense of the rewriting of these texts, proposing rereadings and adaptations that retell e rework these narratives, removing excerpts that nowadays we understand as racists and even characters that are in the protagonism of those. Given this, the aim of this article is to demonstrate how a critical reading of the full text of “Reinações de Narizinho” can be much more effective in the realization of an antiracist education than the erasure of these indications, that may result in a forgetfulness of the continuity and the diffusion of this type of violence in our society and restricting opportunities of debate around it.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BANDEIRA, Pedro. Narizinho: a menina mais querida do Brasil. Ilustrações Renato Alarcão. São Paulo: 2019.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2018b.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2018.

DALVI, Maria Amélia. Educação literária: história, formação e experiências. In: DALVI, Maria Amélia; SILVA, Arlene Batista da; SOUZA, Renata Junqueira de; BATISTA, Ana Karen Costa (Org). Literatura e Educação: História, formação e experiência. Campos dos Goytacazes, RJ : Brasil Multicultural, 2018

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2019.

GLASS, Ronald D. Entendendo raça e racismo: por uma educação racialmente crítica e antirracista. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 93, n. 235, p. 883-913, set./dez. 2012

LAJOLO, Marisa. ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história & histórias. São Paulo: Ática, 2007.

LOBATO, Monteiro. Reinações de Narizinho. Org. Marisa Lajolo. Ilustrações Lole. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2019 [1947].

PAIXÃO, Marcelo; CARVANO, Luiz. Censo e demografia: a variável cor ou raça no interior dos sistemas censitários brasileiros. In: PINHO, Osmundo Araújo; SANSONE, Livio (org.). Raça: novas perspectivas antropológicas. 2. ed. Salvador: UFBA, 2008. p. 25-61.

SCHUARCZ, Lília Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Racismo e antirracismo: a categoria raça em questão. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 10, n. 19, p. 41-55, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2010000100005. Acesso em: 26 jul. 2021.

Published

2022-12-31

How to Cite

Ferreira da Rosa Junior, P. A. (2022). For an anti-racist literary education, “Reinações de Narizinho” in new editions: "REINAÇÕES DE NARIZINHO" EM NOVAS EDIÇÕES. Revista Brasileira De Alfabetização, (18). https://doi.org/10.47249/rba2022577

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2021-12-27
Accepted 2022-12-14
Published 2022-12-31