THEORETICAL TRENDS FOR LITERACY IN RESEARCH GROUPS OF THE DIRECTORY BRASIL/LATTES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022597

Keywords:

literacy, Research groups, Theoretical anchorage

Abstract

The article presents the investigation outcome carried out in the period between 2017 and 2021, aiming at identifying trends when it comes to theoretical anchorage of research groups focused on discussions concerning the literacy area in the first years of the elementary school. The starting point of the methodology was the access to the Group Directory (http://lattes.cnpq.br/web/dgp), through the descriptors ‘literacy’ and ‘language’. At first, the reading of the ‘group repercussions’ was carried out and, later, the reading of the thesis and dissertations summaries. The main highlights on the theoretical anchorage of the groups are the aspects related to the historical-cultural perspective, the discursive approach of the language and the studies on literacy as more evident trends currently.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Aparecida Lapa de Aguiar, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com Especialização em "Metodologia do Ensino: Séries Iniciais (pré à 4a série)" (UFSC); Mestre em Educação (UFSC), com bolsa de pesquisa CAPES (1996-1998); Doutora em Educação pela UFSC (2004-2007) com bolsa de pesquisa CNPq e Estágio de Doutoramento pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCE-UP/Portugal - jul/fev/2006), com bolsa de pesquisa CAPES. Entre 1985-1999: atuou na educação básica em escolas públicas e particulares de Florianópolis/SC. De 1999 até 2010: atuou em cursos de Graduação no município de Joinville/SC, com atividades voltadas para a formação continuada em redes de ensino (estadual e municipal). Atualmente é professora adjunta II do Departamento de Estudos Especializados em Educação do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (EED/CED/UFSC), atua na área de Organização Escolar e desenvolve pesquisas voltadas para a formação de professores com ênfase na formação da alfabetizadora. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Ensino de Língua Portuguesa - NEPALP.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educ. Soc. , Campinas,

v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Disponível em:

https://bit.ly/3q1ppLZ. Acesso em: 30 ago. 2017.

GERALDI, João W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado das Letras,

GERALDI, João W. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

GONTIJO, Cláudia M. M. O processo de alfabetização: novas contribuições. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GONTIJO, Cláudia M. M. Alfabetização: a criança e a linguagem escrita. Campinas: Autores Associados, 2003.

GONTIJO, Cláudia M. M. Alfabetização: políticas mundiais e movimentos nacionais. Campinas: Autores

Associados, 2014.

GOULART, Cecilia M. A apropriação da linguagem escrita e o trabalho alfabetizador na escola. Cadernos de

Pesquisa, São Paulo, n. 110, p. 157-175, jul. 2000. Disponível em: https://bit.ly/3lR0Gsj. Acesso em: 20 nov. 2021.

GOULART, Cecilia M. A. Alfabetização e ensino da linguagem na escola e no contexto da cultura escrita. Pensares

em Revista, São Gonçalo, RJ, n. 6, p. 9-22, jan./jun. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3ydO6s7. Acesso em: 20

nov. 2021.

MORTATTI, Maria do Rosário L. Os sentidos da alfabetização: 1876/1994. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

MORTATTI, Maria do Rosário L. Educação e letramento. São Paulo: Unesp, 2004.

MORTATTI, Maria do Rosário L. Métodos de alfabetização no Brasil: uma história concisa. São Paulo: Editora

Unesp digital, 2019.

SMOLKA, Ana Luiza B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 2. ed. São

Paulo: Cortez; Campinas, Editora da Unicamp, 1989.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

Published

2022-03-24

How to Cite

Lapa de Aguiar, M. A., & Guitel, L. L. . (2022). THEORETICAL TRENDS FOR LITERACY IN RESEARCH GROUPS OF THE DIRECTORY BRASIL/LATTES. Revista Brasileira De Alfabetização, (16), 172–184. https://doi.org/10.47249/rba2022597
Received 2022-03-24
Accepted 2022-03-24
Published 2022-03-24