HISTORICAL KNOWLEDGE AND INITIAL TEACHING TRAINING

Authors

  • Claudete de Sousa Nogueira Universidade Estadual Paulista/UNESP

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022612

Keywords:

History teaching, Historical awareness, Initial training, Pedagogy

Abstract

This text presents the results of a research that aims to reflect on the conceptions of teaching history considering the role of this discipline as the formation of a historical conscience, aimed at understanding the problems of life. Based on the oral narratives observed in the classroom, reports produced by students of the Pedagogy course and the application of a semi-structured questionnaire sought to understand the construction of historical knowledge taking into account their experience as students and perspectives as future teachers. The research results indicate the prevalence of conceptions considered “traditional” about the teaching of history, linked to the acquisition of a list of facts and events, disconnected from the present time.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABUD, Kátia Maria. A história nossa de cada dia: Saber escolar e o saber acadêmico na sala de aula.,2012

BARCA, Isabel. Os jovens portugueses: ideias em História. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 22, n. 02, p. 381-403, jul./dez. 2004

COOPER, Hilary. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de 3 a 8 anos. Educar, Curitiba, v. Especial, p.171-190, 2006

FERRO, Marc. A manipulação da História no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: IBRASA, 1983.

FONSECA, Selva Guimarães. A História na educação básica: conteúdos, abordagens e metodologias Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento – Perspectivas Atuais Belo Horizonte, Novembro de 2010

GERMINARI, Geyso Dongley; BARBOSA, Marcos Roberto. Educação histórica e consciência histórica: fundamentos e pesquisa In: Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, n. 21, jan./abr. 2014.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Revista Educar- Especial. Curitiba: UFPR,2006

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. 1ª reimpressão. Brasília: Editora UNB, 2010.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos; GARCIA. Tânia Maria Braga. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de história. Cad. Cedes, Campinas, vol.25,n.67,p.297-308.set/dez.2005

SILVA, Marcos Antônio da; FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Rev. Bras. Hist. São Paulo, v. 30, n. 60, p. 13 a 33 de 2010.

Published

2022-07-05

How to Cite

Sousa Nogueira, C. de. (2022). HISTORICAL KNOWLEDGE AND INITIAL TEACHING TRAINING. Revista Brasileira De Alfabetização, (17). https://doi.org/10.47249/rba2022612

Issue

Section

DOSSIÊ
Received 2022-04-29
Accepted 2022-06-18
Published 2022-07-05