EXPERIÊNCIA FORMATIVA DE UMA PROFESSORA ALFABETIZADORA E IMPLICAÇÕES AO ENSINO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA

Authors

  • Royston Diógenes Andrade Secretaria de Educação do Ceará https://orcid.org/0000-0001-5349-6802
  • Geandra Cláudia Silva Santos UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022615

Keywords:

Continuing education, Literacy teacher; Disabled student; Meanings.

Abstract

The article aims to understand meanings produced by a literacy teacher in the formative experience lived in the Scholarship Program for Initiation to Teaching (PIBID) and the implications for teaching students with disabilities. At PIBID, the Basic Education teacher acts as a co-trainer of the undergraduates and also carries out their continuing education. The research counted on a literacy teacher from a public school in Ceará, and used questionnaire and interview as instruments. The analysis was based on the proposal of the Centers of Meaning and showed that the training experience emerged in the teacher's meanings as contextualized and collaborative, provided access to new knowledge and generated favorable implications for the teaching of students with disabilities.

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Author Biography

Royston Diógenes Andrade, Secretaria de Educação do Ceará

Professor efetivo do Estado do Ceará. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE/Itaperi/Fortaleza - CE, ênfase na Educação Especial e Inclusiva e Formação de Professores(2020). Pós-graduado em Educação Global, Construção da Cidadania e Inteligências Humanas pela FADIRE (Faculdade de Desenvolvimento e Integração Regional). Pós-graduado em Gestão Ambiental pela Universo-RJ(2006). Graduado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (2002). Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Unopar (Fortaleza/CE) 2018. Pós-Graduando em diversas áreas da Educação e educação Especial. Diversos cursos na área da Educação, Educação especial e Meio Ambiente. Experiência na área da Docência em nível superior ( Educação, Educação Especial, Gestão Escolar, Geografia/Meio Ambiente, Educação Física...). https://orcid.org/0000-0001-5349-6802.

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Published

2022-07-05

How to Cite

Diógenes Andrade, R. ., & Santos, G. C. S. (2022). EXPERIÊNCIA FORMATIVA DE UMA PROFESSORA ALFABETIZADORA E IMPLICAÇÕES AO ENSINO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA. Revista Brasileira De Alfabetização, (17). https://doi.org/10.47249/rba2022615

Issue

Section

DOSSIÊ
Received 2022-04-30
Accepted 2022-06-27
Published 2022-07-05