O ESPAÇO ESCOLAR E AS “ALFAIAS” PARA O ENSINO INICIAL DA LEITURA PELO MÉTODO PORTUGUÊS DE ANTÓNIO FELICIANO DE CASTILHO
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2022663Keywords:
School Material Culture, Castilho method, Reading TeachingAbstract
This article aims to analyze the school spaces and implements proposed by António Feliciano de Castilho to be adopted in Portuguese and Brazilian schools. For that, we use as source the works written by the author. We describe, in principle, the theoretical foundations that guide the understanding of the theme of school material culture and, then, we describe biographical aspects and the circulation of its method in the country of origin and in Brazil. Finally, we analyze the spaces and artifacts to be adopted in schools for the application of their proposal for initial teaching of reading, writing and speaking well in a quick and pleasant way. We concluded that the objects constituted necessary requirements for the application and effectiveness of the method.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2022-12-14
Published 2022-12-31