THE MEANINGS OF LITERACY IN FEDERAL TRAINING PROGRAMS FOR LITERACY TEACHERS (1990-2020)
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2023677Keywords:
Literacy., Teach to read and write., Teacher training., Continuing training.Abstract
This article seeks to discuss the meanings of literacy and literacy that surround the federal programs of continuing education for literacy teachers developed between 1990 and 2020. We work with the hypothesis that these programs can be established as indications of which political uses reading and writing took over during the investigated period, as well as reflecting the educational and ideological political crossings that permeate Brazilian literacy. In the analysis of the materials elaborated for the development of these programs, we observed inconsistencies between the meanings of literacy and what it means to be literate over these thirty years. The text presents a technical sheet of these formations and explains the concepts of literacy expressed textually in their materials, seeking to bring notes that can contribute to discussions in the area of literacy and teacher education.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2023-07-19
Published 2023-12-04