A PRESENÇA DA HISTÓRIA NA PRODUÇÃO DE MAGDA SOARES

USOS, TENDÊNCIAS E PERSPECTIVAS EPISTEMOLÓGICAS

Authors

  • Isabel Cristina Alves da Silva Frade Universidade Federal de Minas Gerais UFMG
  • Ana Maria de Oliveira GALVÃO Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-9063-8267

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023702

Keywords:

historical approach; schooling; literacy

Abstract

This article aims to understand how the historical approach is mobilized in Magda Soares' academic production. Predominantly based on a corpus of four publications, it seeks to identify the research questions, historiographical tendencies, epistemological perspective, sources and treatment, justifications for the construction of this view, and the results of her studies. Our findings indicate that history is mobilized in three dimensions: remembrance, argument support to discuss contemporary issues, and historiographical work. The contributions of these studies are mainly in the fields of the history of schooling, school subjects and textbooks, and the history of literacy.  Her epistemological position was coherent with her research, scientific dissemination, and educational action work, as she established relations between the studied phenomena and broader social, cultural, and political practices.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BLOCH, Marc. Introdução à História. Lisboa: Publicações Europa-América, s.d.

CERTEAU, Michel de. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CHARTIER, Roger. A História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. História da Educação, Pelotas, v. 6, n. 11, p. 5–24, abr. 2002.

FEBVRE, Lucien. Combates pela História. Lisboa: Presença, 1989.

LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (Orgs.). História: novos problemas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.

PASSERON, Jean-Claude; REVEL, Jacques (Dir.). Penser par cas. Paris: EHESS, 2005.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. São Paulo: Companhia das Letras, 1982.

SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p.19-24, fev. 1985.

SOARES, Magda. Metamemórias: travessia de uma educadora. São Paulo. Cortez, 1991

SOARES, Magda. Um olhar sobre o livro didático. Presença pedagógica, v.2., n.12, nov/dez 1996.

SOARES, Magda. O livro didático como fonte para a história da leitura e da formação do professor-leitor. In: MARINHO, Marildes (org.). Ler e navegar: espaços e percursos da leitura. Campinas: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil, 2001a.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy; BRANDÃO, Heliana Maria Brina e MACHADO, Maria Zélia Versiani (Orgs.). A escolarização da leitura literária: o Jogo do Livro Infantil e Juvenil. 2ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001b.

SOARES, Magda. Português na escola: história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002a.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p.143-160, dez. 2002b.

SOARES, Magda. Prefácio. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; MACIEL, Francisca Izabel Pereira (Orgs.). História da alfabetização: produção, difusão e circulação de livros (MG/RS/MT – Séc. XIX e XX). Belo Horizonte: CEALE, 2006.

SOARES, Magda. Encontro em Marília. In: MORTATTI, Maria do Rosário (Org.). Alfabetização no Brasil: uma história de sua história. Marília. Cultura Acadêmica Editora. 2011.

Published

2023-09-07

How to Cite

Frade, I. C. A. da S., & GALVÃO, A. M. de O. . . (2023). A PRESENÇA DA HISTÓRIA NA PRODUÇÃO DE MAGDA SOARES : USOS, TENDÊNCIAS E PERSPECTIVAS EPISTEMOLÓGICAS. Revista Brasileira De Alfabetização, (20), 1–14. https://doi.org/10.47249/rba2023702
Received 2023-06-07
Accepted 2023-06-30
Published 2023-09-07