MAGDA SOARES

A PERGUNTA E A BUSCA

Authors

  • Sonia Kramer PUC-RIO

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023753

Keywords:

Magda Soares, Literacy Quality, Literacy Policies, Research, School practices

Abstract

This essay deals with the work developed by Magda Soares, its theoretical relevance and the contributions for public literacy policies. The focus is the challenging question faced in literacy research, practices and policies, as formulated by Magda: In search of quality in literacy... in search of what? The first item deals with works produced in the 1980s and 1990s, highlighting the social perspective of the concepts. The second situates the context in which the question was asked, analyzes the text and its political dimension. The third is about how the work affects professionals and projects dedicated to research, teaching and the management of literacy, reading and writing policies.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992, 415p.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968, 244p.

KRAMER, Sonia. Educação básica e a busca de qualidade: uma tentativa de síntese. In: SOARES, Magda; KRAMER, Sonia; LUDKE, Menga e outros. Escola Básica, Coletânea CBE/Conferência Brasileira de Educação. Campinas: Papirus, 1992, p. 71-76.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de Oliveira. Rediscutindo a natureza do ensino. In: SOARES, Magda; KRAMER, Sonia; LUDKE, Menga e outros. Escola Básica, Coletânea CBE/Conferência Brasileira de Educação. Campinas: Papirus, 1992, p. 63-69.

SMOLKA, Ana Luiza. Cognição, linguagem e trabalho na escola. In: SOARES, Magda; KRAMER, Sonia; LUDKE, Menga e outros. Escola Básica, Coletânea CBE/Conferência Brasileira de Educação. Campinas: Papirus, 1992, p. 55-62.

SOARES, Magda. Linguagem e Escola: uma perspectiva social. Ática: São Paulo, 1985a, 95p.

SOARES, Magda. Pesquisas sobre alfabetização: a produção brasileira nas últimas décadas. Educação em Revista, Belo Horizonte, Faculdade de Educação da UFMG, p. 71-72, 1985b.

SOARES, Magda. Alfabetização em busca de um método?, Educação em Revista, Belo Horizonte, Faculdade de Educação da UFMG, p. 44-50, 1985c.

SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.52, p.19-24, 1985d.

SOARES, Magda. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. In: ZILBERMAN, Regina e SILVA, Ezequiel Theodoro. Leitura: perspectivas interdisciplinares. Ática: São Paulo, 1988, p.18-37.

SOARES, Magda. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: REDUC/INEP, 1989, 155p.

SOARES, Magda. A pesquisa sobre alfabetização no Brasil. Revista de Educação AEC, Brasília, v.19, n. 76, p.12-21, jul/set 1990.

SOARES, Magda. Metamemória – Memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez Editora: 1991, 124p.

SOARES, Magda. Em busca da qualidade em alfabetização: em busca ... de quê? In: SOARES, Magda; KRAMER, Sonia; LUDKE, Menga et al. Escola básica. São Paulo: Anais da 6a. CBE, 1992.p.45- 53.

SOARES, Magda. Língua escrita, sociedade e cultura: relações, dimensões e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, n. 00, p. 5-16, set/out/nov, 1995. Disponível em Língua escrita, sociedade e cultura: relações, dimensões e perspectivas (fcc.org.br).Acesso em: 21 de jul. 2023.

SOARES, Magda. Instâncias de produção e instâncias de socialização do conhecimento: a pesquisa nos cursos de pós-graduação em educação e os trabalhos e comunicações apresentados nos GTs da ANPED”. Trabalho encomendado apresentado na XX Reunião Anual da ANPED, Caxambu, 1997.

SOARES, Magda. Aprender a escrever, ensinar a escrever. In: ZACCUR, Edwiges (org.). A magia da linguagem. Rio de Janeiro: DP&A Ed. 1999, p. 49-73.

SOARES, Magda. Em busca da qualidade em alfabetização em busca... de quê? In: Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2008, p. 47-54.

Published

2023-09-07

How to Cite

Kramer, S. (2023). MAGDA SOARES: A PERGUNTA E A BUSCA. Revista Brasileira De Alfabetização, (20), 1–11. https://doi.org/10.47249/rba2023753
Received 2023-07-21
Accepted 2023-08-21
Published 2023-09-07