BIBLIOTECAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL

UM ASPECTO ESTRUTURANTE NA CONSTRUÇÃO DO DIREITO À CULTURA ESCRITA

Authors

  • Fabíola Ribeiro Farias Cefet-MG

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025852

Keywords:

Educação infantil, Primeira infância, Livros, Leitura, Bibliotecas

Abstract

The paper discusses the supply of books in Brazilian Early Childhood Education, reflects on reading in early childhood and the absense of recommendations for the existence of libraries in official documents relating to Early Childhood Education in the country, affirming the formative power of library action with babies and Young children. It concludes that the presence of libraries in daycare centers and preschools is a structuring aspect for guaranteeing the right to reading in early childhood, fundamental for promoting the participation of babies and young children in written culture, in light of the quality criteria established by different documents and researchers for the first stage of Basic Education.

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Author Biography

Fabíola Ribeiro Farias, Cefet-MG

Fabíola Farias é graduada em Letras, mestre e doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará. É leitora-votante da Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil (2010-). Integra o Grupo de Estudo, Pesquisa e Intervenção em Leitura, Escrita e Literatura na Escola - LELIT, da Ufopa. Atualmente realiza pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem do CEFET-MG.

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Published

2025-01-31

How to Cite

Farias, F. R. . (2025). BIBLIOTECAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM ASPECTO ESTRUTURANTE NA CONSTRUÇÃO DO DIREITO À CULTURA ESCRITA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–15. https://doi.org/10.47249/rba2025852

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2023-12-29
Accepted 2024-08-19
Published 2025-01-31