A LITERATURA INFANTIL NO CONTEXTO ESCOLAR

O PAPEL DA LEITURA E DA FANTASIA NO DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA

Authors

  • Lara Maria Aquino Marques Universidade Federal do Ceará
  • Keli Alves da Silva
  • Joana D'arc Tavares da Cunha

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025875

Keywords:

Children's literature. Fantasy. Creation.

Abstract

"Now it was inevitable that the make-believe would end like this. 'Beyond' this backyard, it was a night that has no end." The song "João e Maria" by singer Chico Buarque lyrically expresses the transition from childhood to adulthood. In this present work, we present the journey of children's literature and its correlation with fantasy through a bibliographical research, aiming to examine the extensive process of childhood, from its conception to its abandonment. We focus on the role of fantasy through creation and imagination, on schooling and its impacts on children's and young adult literature, and we unveil new perspectives for and the transition to adolescence. The results suggest that, despite the potent space for creation in childhood, there is a process of institutionalizing children's literature through schooling, transforming this enjoyable activity into a tedious task that sometimes inhibits interest in reading.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, Alvaro Marcel Palomo. Imaginação e burocratização das relações: apontamentos a partir da Obra “O Pequeno Príncipe” (Imagination and bureaucratization of relationships: observations based on The Little Prince) DOI: http://dx.doi.org/10.5212/Emancipacao.v.10i1.361373. Emancipação, Ponta Grossa - PR, Brasil., v. 10, n. 1, 2010. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/Emancipacao.v.10i1.361373. Acesso em: 31 out. 2023.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto.Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a Educação Infantil.Brasília, DF: MEC/SEF, 1998..

BROCANELLI, Cláudio Roberto; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; ANDRADE, Lizbeth Oliveira de. A importância das histórias na formação do leitor mirim. Revista de Educação da PUC-Campinas, Campinas, v. 18, n. 1, p. 47-54, jan./abr. 2013. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/1897/1725. Acesso em: 23 out. 2023.

DICKEL, Adriana; SARTORI, Francieli. A narrativa na educação infantil: a mobilização de funções psicológicas superiores em situações de interação discursiva. Acta Scientiarum. Education, v. 42, n. 1, p. e45516, 2 mar. 2020.

FERNANDES, Geuciane Felipe Guerim; OLIVEIRA , Katya Luciane de. Práticas de leitura na infância: O que pensam as crianças?. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 23, n. 76, 2023. DOI: 10.7213/1981-416X.23.076.DS11. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/29212. Acesso em: 31 out. 2023.

FRANCIOLI, Fatima Aparecida de Souza; STEINHEUSER, Débora Buss. O DESENHO COMO ATIVIDADE DA IMAGINAÇÃO E CRIAÇÃO NA INF NCIA. Revista da Faculdade de Educação, v. 33, n. 1, p. 29-52, 30 jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.30681/21787476.2020.33.2952. Acesso em: 30 out. 2023.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 53. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.

HERMIDA, Jorge Fernando. História social da criança proletária. Revista HISTEDBR On-line, v. 20, p. e020058, 17 dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8660883. Acesso em: 27 set. 2023.

PONTES E SOUZA, Jhaína Aryce de; MUBARAC SOBRINHO, Roberto Sanches; HERRAN, Vallace Chriciano Souza. Ressignificando os conceitos de criança e infância. Revista Amazônida, v. 2, n. 3, p. 113-129, 2018. ISSN 2527-0141. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/4116/3591. Acesso em: 25 set. 2023.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O Pequeno Príncipe. (D. Marcos Barbosa, Trad.). Rio de Janeiro: HarperCollins Brasil, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. Tradução: Zoia Prestes e Elizabeth Antunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L. S. Vigostski. Organizção e tradução: Zoia Prestes e Elizabeth Antunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Published

2025-01-31

How to Cite

Aquino Marques, L. M., Alves da Silva, K., & Tavares da Cunha, J. D. (2025). A LITERATURA INFANTIL NO CONTEXTO ESCOLAR: O PAPEL DA LEITURA E DA FANTASIA NO DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–13. https://doi.org/10.47249/rba2025875

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2024-01-08
Accepted 2024-09-24
Published 2025-01-31