“TECELÕES DE HISTÓRIAS”

O CONTAR E O ESCUTAR COMO FORMAS DE SENSIBILIZAÇÃO PARA O TEXTO LITERÁRIO NA INFÂNCIA

Authors

  • Valter Henrique Fritsch Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025902

Keywords:

Storytelling;, Reading Mediation;, Literature and Childhood;, Schooling of Children's Literature;, Training of Storytellers.

Abstract

This paper provides a brief overview of the project "Weavers of Stories" (2016-2020), exploring its formative aspects and analyzing excerpts from participants' accounts. Implemented in urban and rural schools, as well as in quilombos in São Lourenço do Sul (RS), the project stands out as an initiative to promote storytelling, enriching childhood reading mediation. This article also aims to propose a reflection on the role of storytelling, the social issues involved in this practice, and sensitive listening, seeking to advocate for the positive impact that oral storytelling can have on stimulating childhood reading and the process of introducing children to literature in schools.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: O valor da escuta nas práticas de leitura. 1ªed. São Paulo, Pulo do Gato, 2012.

BLOOM, Paul. Como o prazer funciona: Por que gostamos do que gostamos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Editora Best-Seller, 2021.

BROOKS, Peter. Reading for the plot: Design and Intention in Narrative. 1ª ed. Massachusetts: Harvard University Press, 1992.

CAVALCANTI, Joana. Caminhos da literatura infantil e juvenil: dinâmicas e vivências na ação pedagógica. 3. ed. São Paulo: Paulus, 2009.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 51ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

GOMES, Janine Corrêa. Compreensões sobre o processo de desativação das escolas multisseriadas do município de São Lourenço do Sul. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso – Educação do Campo. Universidade Federal do Rio Grande, São Lourenço do Sul.

MACHADO, Ana Maria. Menina Bonita do Laço de Fita. 9ª ed. Porto Alegre: Editora Ática, 2019.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: Uma nova perspectiva. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

REYES, Yolanda. A Casa Imaginária: Leitura e literatura na primeira infância. 1ª ed. São Paulo: Global Editora, 2016.

ROGERS, Carl R. Liberdade para Aprender. 4 ed. Belo Horizonte: Interlivros, 1978.

Published

2025-01-31

How to Cite

Fritsch, V. H. (2025). “TECELÕES DE HISTÓRIAS”: O CONTAR E O ESCUTAR COMO FORMAS DE SENSIBILIZAÇÃO PARA O TEXTO LITERÁRIO NA INFÂNCIA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2025902

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2024-01-30
Accepted 2024-11-11
Published 2025-01-31