AS AÇÕES DOS GRUPOS DE PESQUISA DE LITERATURA INFANTIL NO CAMPO DA PEDAGOGIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025912

Keywords:

Educação Infantil; Literatura Infantil; Formação Inicial; Pedagogia; Grupos de pesquisa

Abstract

The aim of this study is to analyze the actions of Children's Literature and Early Childhood Education research groups in the Pedagogy courses at the universities surveyed, through the eyes of seven teachers and one higher education teacher who are leaders of the Children's Literature and Early Childhood Education research groups. It argues that the inclusion of research groups in Pedagogy courses can play an important role in initial teacher training. Methodologically, this is a qualitative investigation, based on semi-structured interviews with higher education researchers/teachers, with the consent of the Free Consent Form. The results indicate that the research groups have a strong extensionist bias, at the interface with research and teaching, highlighting continuing education. It also points out that the implementation of Children's Literature libraries within universities contributes to building up a literary repertoire and providing aesthetic experiences for students, with testimonies that literary training during graduation can bring contributions to the pedagogue and the children's audience. It concludes that the actions of the Children's Literature research groups can contribute to the training of the reading mediator in initial training, and may be one of the ways to transform the profile of the reader in our society.

Keywords: Early Childhood Education; Children's Literature; Initial Training; Pedagogy; Research groups.

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Author Biographies

Katia Luciana Luz Sampaio, UNISINOS

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Positivo (2003) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2022). Atualmente é orientadora da educação infantil - Colégio Nossa Senhora Medianeira - Matriz. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação continuada, educação infantil, alfabetizaçao, currículo e literatura infantil.

 

Catarina Moro, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Professora Associada na Universidade Federal do Paraná junto ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino e ao Programa de Pós-Graduação em Educação - Linha de Pesquisa: Educação: Diversidade, Diferença e Desigualdade Social, é pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE) na mesma Universidade. Atua como Editora Chefe da Educar em Revista (UFPR) desde abril de 2023. Anteriormente foi Editora Adjunta do mesmo periódico entre agosto de 2018 e 2023. Coordena o Projeto de Extensão Educação Infantil: saberes e políticas em debate e a Revista Virtual de Educação Infantil - REVIREI. Foi Coordenadora do Curso de Especialização (lato-sensu) em Docência na Educação Infantil. É Bacharel e Licenciada em Psicologia, Especialista em Educação Infantil, Mestre em Psicologia da Infância e da Adolescência e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Entre 2015 e 2016 esteve vinculada ao Programa de Pós Doutorado no Exterior pela CAPES, sob orientação de Anna Bondioli e Donatella Savio, no Dipartimento di Studi Umanistici, da Università Degli Studi di Pavia. Atua principalmente nos seguintes temas: práticas educativas para/com a pequena infância, avaliação de contexto e políticas públicas em educação infantil.

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Published

2025-01-31

How to Cite

Luz Sampaio, K. L., & Moro, C. (2025). AS AÇÕES DOS GRUPOS DE PESQUISA DE LITERATURA INFANTIL NO CAMPO DA PEDAGOGIA . Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–10. https://doi.org/10.47249/rba2025912

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2024-02-01
Accepted 2024-08-19
Published 2025-01-31