THE BOSS OVER AT THE HILLSIDE COMMUNITY

LITERATURE, REPRESENTATIVENESS AND LITERARY READING MEDIATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025915

Keywords:

Literatura infantil; Mediação de Leitura; Representatividade literária; Formação do Leitor Literário; DDemocratização da leitura

Abstract

This text presents an experience of mediating the literary book "O chefão lá do morro" (Júnior; Abu, 2014). The proposal was carried out with children in the third year of elementary school at a public school. Reading mediation is understood as fostering a dialog between readers and the author/text, in which worlds and cultures are put into relation, based on Soares (1988), Andruetto (2012) and Bajour (2012). The aim of the article was to investigate how the choice of books expresses the teacher-mediator's concept of childhood and literature and interferes with the enunciation of reading. Also, whether the choice of books that represent childhoods similar to those of the readers becomes a means of bringing children from working-class backgrounds closer to literary reading as a form of pleasure and recognition.

Keywords: Children's literature; Reading mediation; Literary representativeness; Literary reader training; Democratization of reading



Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: O valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo, Pulo do Gato, 2012.

BRASIL, Ministério da Educação, Lei 10.639/2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm (último acesso: 30 de janeiro de 2024)

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 4. ed. São Paulo: Duas cidades, 2004.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

DORNELLES, Leni Vieira; MARQUES, Circe Mara. Pedagogias da racialidade: modos de se constituir crianças negras em escolas de educação infantil do Brasil. Propuesta educativa (Online) no.43 Ciudad Autonoma de Buenos Aires jun. 2015. vol 1 – Págs. 113 a 122. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852015000100011 (último acesso:30 de janeiro de 2024)

GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Imagens do negro na literatura infantil brasileira: análise historiográfica. Educ. Pesqui. [online]. 2005, vol.31, n.1, pp.79-91. ISSN 1517-9702. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022005000100006. (último acesso: 30 de janeiro de 2024)

JÚNIOR, Otávio & STARKOFF, Vanina. Da minha janela. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2020.

JÚNIOR, Otávio & LUBAMBO, Bruna. De passinho em passinho. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2021.

JÚNIOR, Otávio & SANTOS, Isabela. Procura-se Carolina. Belo Horizonte: Yellowfante, 2022.

JÚNIOR, Otávio & ABU, Angelo. O chefão lá do morro. Belo Horizonte: Yellowfante, 2020

NUNES, Marília Forgearini. Ler literatura infantil é ler o quê?. In: LER para mediar: a literatura infantil na roda. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.

NUNES, M.F; MELO, C.A; SILVA, C.M.F. Análise comparativa do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) e do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD literário) a partir da relação entre leitura e democracia cultural. Revista Brasileira de Alfabetização. São Paulo: Número 20 (Edição Especial) - 2023

RIOS, Rosana; NEVES, André. O monstro monstruoso da caverna cavernosa. São Paulo: DCL, 2004.

SOARES, Magda. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura: porque a interdisciplinaridade. In: ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro da (Orgs.). Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Ática, 1988, p.18-29.

TAVARES, C; Licá, M. O olhar das mediadoras de leitura em comunidades quilombolas do Maranhão sobre a presença negra nas obras literárias para crianças e jovens. In: TAVARES, Cristiane & WEISZ, Telma (org). Literatura e Educação. Porto Alegre: editora Zouk, 2021.

VIGOTSKI, L.S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Martins Fontes Editora, 2014.

Published

2025-08-23

How to Cite

Vanzella da Silva, F., Federizzi , G. L., & Paixão , G. A. M. da. (2025). THE BOSS OVER AT THE HILLSIDE COMMUNITY: LITERATURE, REPRESENTATIVENESS AND LITERARY READING MEDIATION. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025915

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2024-02-01
Accepted 2025-01-31
Published 2025-08-23