Reading-writing

a study on the use of language in History classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025930

Keywords:

Linguagem , Leitura, Escrita, Interação e aprendizagem

Abstract

In the light of Bakhtin (2003) and Vygotsky (2007), this article investigates the role of the reading-writing pair in History classes in a public school in Rio de Janeiro. This study mobilizes data from this author's dissertation (Vieira, 2011) and reflects on the dynamics of reading and writing in the educational context. It observes how the uses of reading and writing were carried out when students engaged classroom activities. The research situates as an ethnographic study, and for data generation, it uses: observation of classes, field notes, diary entries, interviews, and questionnaires. The research highlights the interaction in the classroom. It also reveals the insufficient attention teachers gave to students during their reading and writing performances.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Danuse Pereira Vieira, Universidade Federal Fluminense

Licenciada em letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), doutora e mestra em Linguística Aplicada (UFRJ). Atuou por 26 anos na Educação Básica, docente na rede pública (SEEDUC-RJ/SME-RJ) e privada do Rio de Janeiro. Professora Adjunta C III na Faculdade de Educação da UFF - Universidade Federal Fluminense (2023). Docente e pesquisadora no curso de Licenciatura em Letras (2015). Pesquisadora dos grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa Discurso e Educação (DELIN) e do Estudos e Pesquisa em Leitura e Escrita Acadêmica (GEPLEA). É colaboradora do Labla (Laboratório de Letramento Acadêmico). Coordenadora do programa de extensão denominado PROALE - Programa de Alfabetização e Leitura (2023).Coordenadora de Área de Língua Portuguesa do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID 2023).Trabalha nas áreas de Educação Linguística e de Linguística Aplicada. Suas pesquisas estão relacionadas aos seguintes temas: práticas de leitura-escrita, formação do leitor, formação de professores, letramento acadêmico.

References

ARAÚJO, Inês Lacerda. Do signo ao discurso: introdução à filosofia. São Paulo. Parábola editorial, 2004.

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. Trad. Eni P. Orlandi. Campinas, UNICAMP 1992.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

_______. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra, São Paulo: Martins Fontes. 2003.

_______. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. 3ed. São Paulo: Hucitec/Unesp, 1988.

_______. (VOLOSHINOV, V. N., 1929). Marxismo e filosofia da linguagem. 6ed., Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1981.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Contribuições de Bakhtin às Teorias do Texto e do Discurso In: CASTRO, G. et al (org). Diálogo com Bakhtin. Curitiba: UFPR, 1996, p.21-42.

BRAIT, Beth e Rosineide de Melo. Enunciado/ enunciado concreto/ enunciação. In Brait, Beth (org) Bakhtin conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005, p.21-42.

DANIELS, H. (org). Vygotsky em foco: pressupostos e desdobramentos. São Paulo: Papirus, 1994.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo da Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2006.

FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. 8˚ed. São Paulo:Ática,2007.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula: leitura e produção. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.

JOSEPH, Miriam. O Trivium: as artes liberais da lógica, gramática e retórica: entendendo a natureza e a função da linguagem. São Paulo: É realizações, 2008.

KOCH, Ingedore e ELIAS,Vanda. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2010.

MEIRELES, Cecília. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.

NEVES, Conceição Bitencourt et al. Ler e escrever: compromisso de todas as áreas. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2011.

ROJO, Roxane. Gênero discursivos e textuais: questões teóricas e práticas. In: Meuree, .L. et al (org). Gêneros textuais métodos e debates. São Paulo: Parábolas, 2005, p184-207.

VIANNA, Herbert. Será que vai chover. Brasil: EMI-ODEON,1987.

VIEIRA, D. P. Laços com a escrita: o traço que tece sentidos nas aulas de História. Dissertação de Mestrado, UFRJ, 2011.

VYGOTSKY, Lev S. A formação Social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins fonte, 2007.

WANDERLEY. João (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.

Published

2025-08-23

How to Cite

Pereira Vieira, D. (2025). Reading-writing: a study on the use of language in History classes. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025930

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2024-05-31
Accepted 2024-09-24
Published 2025-08-23