A LÍNGUA DE SINAIS COMO LÍNGUA DE UMA GERAÇÃO CODA

APRENDIMENTOS E LITERACIA FAMILIAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2024935

Keywords:

Coda, Língua de Sinais, Alfabetização em línguas de sinais, Literacia familiar

Abstract

The discussion about literacy in sign languages and especially about family literacy for hearing children of deaf parents (Children of deaf adults - CODA) is still in its infancy. In the few existing sign language curricula, attention is paid to sign languages as the first and/or second language of deaf children, while there is little discussion of CODA sign language and its bimodal bilingual abilities. This discussion raises questions about the possibilities of including sign languages in the school curriculum for these hearing children, besides deaf children. To this end, this paper presents four narratives of CODA who share their sign language as a heritage language, discussing sign language literacy and family literacy. We also discuss coming into the world through the ancestral language of deaf parents, and how each family is a unique generation, being perpetuated by other families, and each told story makes the language alive and present in other families. This paper focuses on sign language aprendicement practices of hearing children with their deaf parents.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 8ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2016.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARROS, Manoel. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Editora Planeta do Brasil,

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERKE, Michele. Reading books with young deaf children: strategies for mediating between American Sign

Language and English. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, vol 18, n. 3, 2013, p. 299–311.

BORGES, Monica Teixeira; AZONI, Cíntia Alves Salgado. A literacia familiar no desenvolvimento de habilidades

linguísticas e metalinguísticas de pré-escolares. Link: <https://doi.org/10.1590/1982-0216/20212342521>.

DELEUZE, Giles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução de Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Escuta, 1998.

DELEUZE, Giles; GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (vol. 4). Tradução Suely Rolnik. São

Paulo: Ed. 34, 1997.

GAILLARD, Henri. Congrès International pour l’Etude des Questions d’Assistance et d’Education des SourdsMuets. Section des Sourds-Muets. Compte rendu des débats e relations diverses. Paris: Imprimerie d‘ouvries

sourds-muets, 1900.

LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004).

MATA, Lourdes; PACHECO, Patrícia. Caracterização das práticas de literacia familiar. Actas do X Congresso

Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009. Link:

ispa.pt/ficheiros/areas_utilizador/user23/mata_l._pacheco_p._2009_caracterizacao_das_praticas_de_leitura.

pdf>.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Editora Autêntica,

MERTIZANI, Maria. Alfabetização na língua de sinais no currículo de língua de sinais. Revista Momento –diálogos

em educação, E-ISSN:2316-3100, v.31, n.02, p.171-198, mai./ago., 2022. Link: <https://periodicos.furg.br/

momento/article/view/14392/9692>.

MERTIZANI, Maria; BARBOSA, Felipe Venancio; FERNANDES, Cristiane Lima Terra. v. 31 n. 02 (2022): Dossiê

Temático: O CURRÍCULO DE LÍNGUA DE SINAIS NA ESCOLA: reflexões, proposições e desafios. Link:

periodicos.furg.br/momento/issue/view/838>.

QUADROS, Ronice Müller de. Língua de herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Cotidiano: história (s), memória e narrativa: uma experiência de formação continuada

de professores alfabetizadoras. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de

Janeiro: DP&A, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria

de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019.

PRESTON, Paul. Mother father deaf: living between sound and silence. Harvard University Press: 1994.

SENNETT, Richard. O artífice. 4ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2013.

Published

2024-06-07

How to Cite

Matos da Costa Vieira-Machado, L. (2024). A LÍNGUA DE SINAIS COMO LÍNGUA DE UMA GERAÇÃO CODA: APRENDIMENTOS E LITERACIA FAMILIAR. Revista Brasileira De Alfabetização, (22). https://doi.org/10.47249/rba2024935

Issue

Section

DOSSIÊ
Received 2024-06-04
Accepted 2024-06-04
Published 2024-06-07