PUBLIC LITERACY POLICIES IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022586

Keywords:

Literacy policies, National Program, Curriculum reform, School failure

Abstract

This article aims to analyze the national literacy policies promoted after the military dictatorship period, focusing on the 1980s and 1990s. It therefore analyzes documents that materialized positions, programs and reforms created by the Federal Government to stop illiteracy and provide children learn to read and write. It concludes that, to make all children literate, profound changes are needed at the economic, political and cultural level in Brazil.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Fracasso/sucesso: um pesadelo que perturba os nossos sonhos. Em Aberto,

Brasília, v. 17, n. 71, p. 33-40, jan. 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília:

Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Plano decenal de educação para todos. Brasília: 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Alternativas de alfabetização para a América Latina e o Caribe. Brasília: Inep,

(Série encontros e debates).

BRASIL. Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino de 1o

e 2o Graus. A escola de 1o

grau e o

currículo (1a

parte). 2. ed., 1980. (Série Ensino Regular, 13).

BRASIL. Programa Nacional de Alfabetização e Cidadania: marcos de referência. Brasília: Ministério da

Educação, 1991.

COMISSÃO NACIONAL DO ANO INTERNACIONAL DA ALFABETIZAÇÃO (CNAIA). Alfabetizar e libertar. Boletim

Articulação. Rede de Apoio à Ação Alfabetizadora do Brasil (RAAAB), ano 21, 1990.

ESPÓSITO, Yara Lúcia. Alfabetização em revista: uma leitura. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação

Carlos Chagas, n. 80, p. 21-27, fev. 1993.

FERREIRO, Emilia. Alternativas a la comprension Del analfabetismo en la region. In: BRASIL. Ministério da

Educação. Alternativas de alfabetização para a América Latina e o Caribe. Brasília: Inep, 1988. (Série encontros

e debates).

FERREIRO, Emilia. A representação da linguagem e o processo de alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São

Paulo: n. 52, p. 7-17, fev. 1985.

FERREIRO, Emilia. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

FIORIN, José Luiz. Língua, discurso e política. Alea, v. 11, n. 1, p. 148-165, jan., jun., 2009.

HADDAD, Sérgio. Tendências Atuais da Educação de Jovens e Adultos no Brasil. In.: MACHADO, Maria

Margarida. A trajetória da EJA na década de 90 – políticas ppúblicas sendo substituídas por “solidariedade”.

PATTO, Maria Helena de Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo:

Casa do Psicólogo, 2000.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Editora Autores Associados, 2007.

UNESCO/OREALC. El Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe: avances, obstáculos

y prioridades de acción para el futuro. Tercera Reunión Del Comité Regional Intergubernamental del Projeto

Principal de Educación en América Latina y el Caribe, Guatemala, 26-30 de junio de 1989.

UNICAMP. Faculdade de Educação. Manifestação da Faculdade de Educação da Unicamp, Pro-posições,

Campinas, n. 4, p. 88-90, abr. 1991.

Published

2022-03-24

How to Cite

Gontijo, C. M. M. (2022). PUBLIC LITERACY POLICIES IN BRAZIL. Revista Brasileira De Alfabetização, (16), 33–43. https://doi.org/10.47249/rba2022586
Received 2022-03-24
Accepted 2022-03-24
Published 2022-03-24