O LUGAR DO ENSINO DO ATO DE LER NAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS DA CAPES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023703

Keywords:

Ato de ler. Balanço Bibliográfico. Élie Bajard. Revisão de Literatura.

Abstract

This article presents a bibliographic balance based on a survey of data carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES in order to know what has been researched about the teaching of the act of reading. The data collection was carried out in January/2022, using two descriptors: “Élie Bajard” and “Act of reading”. The time frame was the years 2015 to 2021. From a literature review, we understand the importance of research on the teaching of the act of reading and that problematize the use of a teaching protocol as Bajard proposes: Protocol of Discovery of the Text – which contributes to the development of the ability to understand the text and the formation of an autonomous and critical reader.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Márcia Machado de Lima, Universidade Federal de Rondônia

 

 

References

BAJARD, Élie. Caminhos da escrita – espaços da aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.

BAJARD, Élie. Eles leem, mas não compreendem: onde está o equívoco? São Paulo: Cortez, 2021.

BRIZOLA, J.; FANTIN, N. Revisão da Literatura e Revisão Sistemática da Literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos - RELVA, [S. l.], v. 3, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1738. Acesso em: 01 fev. 2022.

CARNEIRO, Ana Paula. Hora da leitura: mediação e formação de leitores literários. 2020. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Presidente Prudente, SP, 2020.

CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Marcioniro; MESQUITA, Ilka Miglio. História e memória da Educação Rural no século XX. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020.

COSTA, Sirlaine Galhardo Gomes. A leitura na graduação em Letras: por uma constante preocupação com a formação de leitores. 2016. 119f. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Educação da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, RO, 2016.

DINIZ, Adriana da Cruz. O ato de ler no ensino fundamental: da construção de sentidos à constituição do sujeito leitor. 2015. 81f. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Letras da UniRitter Laureate International Universities, Porto Alegre, RS, 2020.

LINDEMEYER, Maurício Ramos. Outros Diálogos na sala de aula: Leituras e releituras dos indígenas no livro didático. 2015. 151 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade da Amazônia (UNAMA), Belém, PA, 2015.

MAZZOTTI, Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas Ciências Naturais e Sociais. São Paulo: Pioneira, 1998.

NASCIMENTO, Rosane Ribeiro do. Mediação na sala de leitura: O protagonismo dos alunos. 2020. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2020. NUNES, Lygia Bojunga. A história de Flor-de-Lis. In: NUNES, Lygia Bojunga. Os colegas. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001, p. 13-14.

RUSSO, Daniele Aparecida. Relações alteritárias na constituição do pequeno leitor: professores, alunos e vivências leitoras no 2º ano do ensino fundamental. 2021. 332f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, SP, 2021.

SILVA, Adriana Naomi Fukushima da. Programa Ler e Escrever e o ensino de atos de leitura por professores do ensino Fundamental. 2016. 229f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências, da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília, SP, 2016.

Published

2023-12-04

How to Cite

Berlini Alves Ferreira, P., & Machado de Lima, M. (2023). O LUGAR DO ENSINO DO ATO DE LER NAS PRODUÇÕES CIENTÍFICAS DA CAPES. Revista Brasileira De Alfabetização, (21), 1–20. https://doi.org/10.47249/rba2023703

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2023-06-07
Accepted 2023-10-17
Published 2023-12-04