TOWARDS A POLITICAL CONCEPTION OF SCHOOL AND LANGUAGE:
SIMILARITIES BETWEEN BELL HOOKS AND MAGDA SOARES
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2023720Keywords:
bell hooks, Magda Soares, education, school, languageAbstract
This essay discusses ideas of Brazilian scholar Magda Soares, from her 1986 book Linguagem e Escola: uma perspectiva social (Language and School: a social perspective), one of her most important contributions on the political understanding of school and language. Such ideas are compared to those of bell hooks, which are mainly developed in three works: Teaching to Transgress (2014 [1994]); Teaching Community: A Pedagogy of Hope (2021 [2003]); and Teaching Critical Thinking: Practical Wisdom (2020 [2010]). Soares and hooks exposed social inequalities and their association with student performance. Likewise, the authors recognized cultural diversity and its influence in the school context, defended the importance of quality education for minorities and considered the possibilities of a transformative teaching. Both authors also emphasized the importance of progressive thinking in the school environment and reinforced the idea of classroom as a possible space for the manifestation of diversity, alterity, criticism, citizenship, cultural diversity and integral education.
Metrics
References
bell hooks. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
bell hooks. Ensinando pensamento crítico – sabedoria prática. Tradução de Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.
bell hooks. Ensinando comunidade – uma pedagogia da esperança. Tradução de Kemia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021.
HADDAD, Sérgio. Prefácio à edição brasileira. Paulo Freire e bell hooks: um encontro permanente. In: bell hooks. Ensinando pensamento crítico – sabedoria prática. Tradução de Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.
SOARES, Magda. Linguagem e Escola. Uma perspectiva social. 15 ed. São Paulo: Editora Ática, 1997.
SOARES, Magda. Linguagem e Escola. Uma perspectiva social. 18 ed. 3ª reimpressão São Paulo: Editora Contexto, 2021.
SOARES, Magda. Alfaletrar. Toda criança pode aprender a ler e a escrever, São Paulo: Editora Contexto, 2020.
SOARES, Magda. Entrevista à Ana Ruth Moresco Miranda. Cadernos de Educação. Pelotas, n. 66, e 056622, 2022, p. 01-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2023-08-28
Published 2023-09-07