THE CONTRIBUTION OF THE WORK ALFALETRAR TO THE INITIAL TEACHER TRAINING IN THE PEDAGOGY COURSE
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2023744Keywords:
Keywords: Magda Soares; Literacy teaching; children literacyAbstract
This article aims at analyzing the contributions of the book Alfaletrar: every child learns to read and write, by Magda Soares, for training in Education regarding adult and children literacy. The research was carried out in a group of the 4th semester from the referred course, adopting a qualitative-based approach, gathering the data from collective interviews. The theory is based on reflections about the relevance of the author's academic production for the topic of literacy and its importance for the training of the educator. It is concluded that the work Alfaletrar contributes for the training of the future literacy teachers, as it presents not only theory, but examples of pedagogical practices aimed at learning the alphabetic writing system, as well as its social uses.
Metrics
References
CASSIANO Janair; ARAÚJO, Eliana Pereira. O Projeto Alfaletrar na Rede Municipal de Lagoa Santa – MG: elementos centrais. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 838-856, set./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10762/209209213142. Acesso em: 03 jul. 2023.
COLELLO, Silvia Mattos Gasparian. Alfabetização em questão. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2004.
MACIEL Francisca; CAFIERO, Delaine; RANGEL, Egon de Oliveira. Cartas para Magda. São Paulo: Parábola, 2021.
MEDEIROS, Emerson Augusto de; FORTUNATO, Ivan; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. As pesquisas do tipo “estado da arte” em educação: sinalizações teórico-metodológicas. Revista Internacional de Form. de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 8, 2023. Dossiê: Tendências e aportes teóricos atuais para a pesquisa em educação e ensino. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/980/460. Acesso em: 04 jul. 2023.
PERES, Selma Martines. Cartas para Magda. In: MACIEL Francisca; CAFIERO, Delaine; RANGEL, Egon de Oliveira. Cartas para Magda. São Paulo: Parábola, 2021. p.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. São Paulo: Atlas, 2010.
SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Contexto, 1986.
SOARES, Magda. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020a.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. Ed.1, 4ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2023-08-28
Published 2023-09-07