LETRAMENTO EM POLÍTICAS CURRICULARES DE ALFABETIZAÇÃO

RELAÇÕES DE PODER-SABER EM TORNO DO CONCEITO CUNHADO POR MAGDA SOARES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023748

Keywords:

alfabetizaçao, currículo, letramento, BNCC, PNA

Abstract

This article aims to analyze how two recent curricular policies - the National Common Curricular Base and the National Literacy Policy - are related to the concept of “literacy”, as proposed by Magda Soares. Supported by a post-structural perspective, we understand policies as a struggle for meaning and observe how there is a dispute between literacy and literacy in the meaning around what literacy is. It is argued that the use of literacy, as it is done in the PNA, tries to erase the concept of literacy from the conception of “scientific evidence” as a foundation for literacy. We observe how “literacy” is articulated in policies, sometimes approaching and/or moving away from Magda Soares' theoretical contributions, producing different meanings.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Portuguesa. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Diretrizes Curriculares para a Educação Básica. Brasília: MEC, 2013a.

BRASIL. Diretrizes Curriculares para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2013b.

BRASIL. Caderno Apresentação Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília: MEC, 2013c.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC; SEALF, 2019a.

BRASIL. Caderno da Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC; SEALF, 2019b.

BRASIL. Relatório de Programas e Ações – 2019 – 2022. Brasília: MEC; SEALF, 2022.

BUNZEN, Clécio. Um breve decálogo sobre o conceito de “literacia” na Política Nacional de Alfabetização (PNA, 2019). Revista Brasileira de Alfabetização – ABAlf, Belo Horizonte, v. 1, n. 10 (Edição Especial), p. 44-51, 2019. Disponível em: <https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/352>. Acesso em: 06 de julho de 2023.

CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Política Nacional de Alfabetização, currículo e gestão de riscos. Currículo sem fronteiras. v. 22: e1865, 2022. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/caldeira.pdf Acesso em 06 de julho de 2023.

CORAZZA, Sandra. O que faz gaguejar a linguagem da escola. In: ALVES-MAZZOTTI, Alda. CANDAU, Vera. Linguagens, espaço e tempos no ensinar e aprender. ENDIPE. Rio de Janeiro, DP&A, 2000, p. 89-104.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2011.

FISCHER, Rosa Maria. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, nov.2001.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Petrópolis: Vozes, 1972.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, Michel. Soberania e disciplina. In: MACHADO, Roberto (org.) Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000. p. 179-191

FRADE, Isabel. (2020). Um paradigma científico e evidências a ele relacionadas resolveriam os problemas da alfabetização brasileira?. Revista Brasileira De Alfabetização, 1(10). Disponível em: https://doi.org/10.47249/rba.2019.v1.339

FRANGELLA, Rita de Cássia. Currículo, infância e alfabetização para além dos determinismos. In: FRANGELLA, Rita de Cássia (org.). Políticas curriculares, alfabetização e infância: por outras paragens. Curitiba: CRV, 2021a, p. 47-60.

FRANGELLA, Rita de Cássia. Apresentação. In: FRANGELLA, Rita de Cássia. Currículo, cultura e infância: políticas curriculares para a alfabetização em tempos de PNA. Projeto de Pesquisa. Rio de Janeiro: UERJ, 2021b.

GRAÇA, Rodrigo. Tradução cultural e política em Homi Bhabha: recepção de A tarefa do tradutor, de Walter Benjamin. Cadernos de Ética e Filosofia Política, Número 27, p. 96-113, 2015.

KLEIMAN, Angela. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Angela (org.) Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1995, p. 15-64.

LACLAU, Ernest. A Política e os limites da modernidade. In: HOLLANDA, H. B.(org.). Pós-Modernimo e política. Rio de Janeiro: Rocco, 1991. p. 127-50.

MAINARDES, Jefferson; TELLO, César. Revisitando o enfoque das epistemologias da política educacional. Práxis Educativa, v. 10, n. 1, jun. 2015.

MACEDO, Elizabeth. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em http://www.esforce.org.br. Acesso em 03 mai. 2021.

MACEDO, Elizabeth; MILLER, Janet. Políticas públicas de currículo: autobiografia e sujeito relacional. Práxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 948–965, 2018.

MACEDO, Elizabeth; MILLER, Janet. Por um currículo “outro”: autonomia e relacionalidade. Currículo sem Fronteiras, v. 22: e1153, 2022.

MACIEL, F. LÚCIO, I. Os conceitos de alfabetização e letramento e os desafios da articulação entre teoria e prática. In: CASTANHEIRO, Maria Lúcia; MACIEL, Francisca; MARTINS, Raquel. (Orgs.). Alfabetização e Letramento na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p. 13-34.

MARINHO, Marildes. Letramento: a criação de um neologismo e a construção de um conceito. In: MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei (orgs). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010, p. 68-100.

MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo P. (org.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso. 2. ed. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2014.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículos: teorias e políticas. São Paulo: Contexto, 2023.

SOARES, Magda. Para quem pesquisamos? Para quem escrevemos? In: GARCIA, Regina. Para quem pesquisamos? Para quem escrevemos?: o impasse dos intelectuais. São Paulo: Cortez, 2001.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 3ª ed. 2003.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, pp. 5-17, Jan-abr, 2004.

SOARES, Magda. Práticas de letramento e implicações para a pesquisa e para políticas de alfabetização e letramento. In: MARINHO, Marildes. CARVALHO, Gilcinei. Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010, p. 54-67.

SOARES, Magda. Letramento. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; COSTA VAL, Maria da Graça; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro. (Org.). Glossário Ceale - Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para Educadores. Belo Horizonte: CEALE, 2014. Disponível em: < https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/letramento>. Acesso em: 06 de julho de 2023.

SOARES, Magda. Leitura crítica. A etapa da Educação infantil – BNCC 3ª. Belo Horizonte, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Parecer_2_Infantil_Magda_Becker_Soares.pdf. Acesso em 6 de julho de 2023.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.

SOARES, Magda. “Estou indignada com o MEC”. Entrevista. 8de abril de 2019. Desafios da Educação. Disponível em: https://desafiosdaeducacao.com.br/magda-soares-alfabetizacao-saeb/. Acesso em 6 de julho de 2023.

SOARES, Magda. Alfabetrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

Published

2023-09-07

How to Cite

Caldeira, M. C. da S., & Frangella, R. de C. P. (2023). LETRAMENTO EM POLÍTICAS CURRICULARES DE ALFABETIZAÇÃO: RELAÇÕES DE PODER-SABER EM TORNO DO CONCEITO CUNHADO POR MAGDA SOARES. Revista Brasileira De Alfabetização, (20), 1–14. https://doi.org/10.47249/rba2023748
Received 2023-07-11
Accepted 2023-08-21
Published 2023-09-07