CONTRIBUTIONS OF THE COLLECTION “PORTUGUÊS: UMA PROPOSTA PARA O LETRAMENTO” IN TEACHER EDUCATION AND PRACTICES.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023758

Keywords:

Literacy, textbook, reading, teacher training, teaching practice

Abstract

At the beginning of this century, during a time of paradigmatic changes in the field of literacy and Portuguese language teaching, the collection Português: uma proposta para o letramento, authored by Professor Magda Soares, was approved in three editions of the PNLD (2004, 2007, 2010) aimed at the early years of elementary education. It was also widely adopted by teachers in public schools across different states of our country. In this article, we will present data from a research study that sought to understand the conceptions of teachers and teacher training that underpinned the aforementioned work, as well as the proposals for reading instruction contained within it, aiming to perceive the importance of the collection in the development of reading and writing teaching practices from a literacy perspective.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Priscila Angelina Silva da Costa Santos, Universidade Católica de Pernambuco

Language Professor at the Catholic University of Pernmbuco and Pedagogical Technician at the City Hall of Recife working in Hospital Class Management

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BATISTA, Antônio Augusto G. Ensino de Português. Jornal Letra A: o jornal do alfabetizador, Belo Horizonte, ano 8, p. 4, nov./dez. 2012.

BRASIL. Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Institui a Política Nacional de Alfabetização. Diário Oficial da União - Seção: 1 – Extra - Edição: 70-A - 11/04/2019 - Página: 15.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia do Livro Didático/PNLD 2004. Brasília, DF: MEC, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: SEF/MEC, 1997.

KLEIMAN, Ângela. Oficina de Leitura: teoria & prática. 6. ed. Campinas: Pontes: 1996.

MARTIMIANO, Bianca. Um outro tipo de aula de português. Jornal Letra A: o jornal do alfabetizador, Belo Horizonte, ano 8, p. 7, nov./dez. 2012.

MIRANDA, Ana Ruth Moresco. Magda Soares em entrevista para Cadernos de Educação (UFPel). Cadernos de Educação, Pelotas, n. 66, p. 1-20, 2022.

SILVA, Ceris R. Formas de uso dos novos livros de alfabetização: por que os professores preferem os métodos tradicionais? In: VAL, Maria da Graça; MARCUSCHI, Beth (org.). Livros Didáticos de Língua Portuguesa: letramento e cidadania. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 185-203.

SABINO, Fernando. Gente. Rio de Janeiro: ed. Record, v.2, 1975.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves et al. A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 1999a. p. 17-48.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 1. ed. São Paulo: Ática, 1986.

SOARES, Magda. Metamemória-memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1991.

SOARES, Magda. Português: uma proposta para o letramento. São Paulo: Moderna, 1999b.

SOARES, Magda. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 2, n. 12, nov./dez.1996.

TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

2023-09-07

How to Cite

Brito Ferreira, A. T., Borges Correia de Albuquerque, E., & Silva da Costa Santos, P. A. (2023). CONTRIBUTIONS OF THE COLLECTION “PORTUGUÊS: UMA PROPOSTA PARA O LETRAMENTO” IN TEACHER EDUCATION AND PRACTICES. Revista Brasileira De Alfabetização, (20), 1–20. https://doi.org/10.47249/rba2023758
Received 2023-07-21
Accepted 2023-08-28
Published 2023-09-07