MAGDA SOARES E A VALORIZAÇÃO DAS PRÁTICAS EDUCATIVAS
O DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL E A AUTORIA DOCENTE NO PROJETO ALFALETRAR
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2023764Keywords:
literacy and literacy; alphabetize; teaching authorship; practices of literacy teachers; literacy games and didactic resources.Abstract
ABSTRACT
The concern with the educational implications of approaching the concepts of literacy and literacy was a dimension highlighted in the works of Magda Soares (1998, 2016, 2020). Criticism of adherence to methods that do not contemplate the complex nature of the literacy process has always been allied to the defense of solid teacher training to face repeated school failure in the initial learning of the written language (2004). The Alfaletrar project, which she coordinated in the municipality of Lagoa Santa -MG, was cited by her on different occasions as a 'laboratory' (SOARES, 2020) in which the theoretical-methodological dimensions were studied and confronted in educational practices and, in this context, there was an appreciation of teaching authorship evidenced in the proposals for creating games and other didactic resources for literacy and literacy. This article aims to reflect on these dimensions present in the Project and in the Paralfaletrar event, anchoring in discussions about teaching knowledge (TARDIF; RAYMOND, 2000) and the concept of “didactic engineering” (DOLZ, 2016). It is also intended to highlight contributions from this experience to the project “Laboratory of Literacy and Literacy” developed at Ceale/FaE/UFMG.
Keywords: literacy and literacy; alphabetize; teaching authorship; practices of literacy teachers; literacy games and didactic resources.
Metrics
References
CASSIANO, J.; ARAÚJO, E. P. O Projeto Alfaletrar na Rede Municipal de Lagoa Santa – MG: elementos centrais. Práxis Educativa, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 838–856, 2017. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.13i3.0012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10762. Acesso em: 23 jul. 2023.
DOLZ, J. As atividades e os exercícios de língua: uma reflexão sobre a engenharia didática. Delta, v. 32, n. 1, p. 237-260, 2016.
MONTUANI, D. F. B.O Laboratório de Alfabetização e Letramento (LAL/CEALE/UFMG) como estratégia para formação inicial de professores.In: ARAÚJO, L.; CAMINI, P.; NOGUEIRA, G.; ZASSO, S. M. (orgs.). Alfabetização: saberes docentes, recursos didáticos e laboratórios formativos. 1ed.Curitiba: CRV, 2022, v. 1, p. 143-168
MONTUANI, D. F. B. O Programa Nacional Biblioteca da Escola PNBE: conhecimento, circulação e uso em um Município de Minas Gerais. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
MONTUANI, D. F. B.; SOUZA, V. M. Vivências de ensino e aprendizagem da leitura e da escrita no município de Lagoa Santa - MG: Do projeto à sala de aula. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 35, 2022. DOI: 10.22456/2595-4377.119999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/119999. Acesso em: 24 jul. 2023.
SEVERO, F. N. D.; MATIAS, J. Entrevista – Só se aprende a alfabetizar ao alfabetizar: uma entrevista com Magda Soares. Saberes em Foco, Revista da SMED NH v.5 n.1, p. 383–391, out 2022.
SILVA, M. C.; OLIVEIRA, R. A. J. Entrevista - Dialogando com Magda Soares sobre alfabetização, práticas pedagógicas e formação de rede. Práxis Educativa, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 928–940, 2017. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.13i3.0016. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10614. Acesso em: 23 jul. 2023.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
______. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
______. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1998.
______. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n.24, jan./fev./mar./abr. 2004.
______. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 17 ed. 15 imp. São Paulo: Ática, 2008.
______. Novas perspectivas do ensino da Língua Portuguesa: implicações para a alfabetização. In______. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2004a.
SOUZA, M. J. F. ; MONTUANI, D. F. B.; MAGNANI, G. A.; COSTA, I. S. ; FERREIRA, E. C. L. A constituição do Laboratório de Alfabetização e Letramento (LAL/CEALE/UFMG) como ação de extensão em tempos de pandemia. In: ARAÚJO, L.; CAMINI, P.; NOGUEIRA, G.; ZASSO, S. M. (orgs.). Alfabetização: saberes docentes, recursos didáticos e laboratórios formativos. 1ed. Curitiba: CRV, 2022, v. 1, p. 168-184. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1eISQ4KrXZii7nEzfB2rRydoV_QJ6Vr3O/view Acesso em jul.23
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2023-09-06
Published 2023-09-07