The use of thinking routines for engagement and understanding in O menino no espelho in the elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025811

Keywords:

Aprendizagem visível, ensino de literatura, compreensão, Rotinas de pensamento

Abstract

This article proposes the use of thinking routines for a better understanding of literature and engagement in these classes, using O menino no espelho by Fernando Sabino, and thus make the learning process visible to teachers and students, making the school promote environments that interact with current times. To this end, it will develop practices that work with thinking moves in order to develop processes that involve literature based on the reading/listening axes of the Portuguese language as discipline. These practices will take place, above all, through Thinking Routines, which are simple structures that instigate and motivate students to think in a way that is visible to the self and to/with others, thus contributing to learning and its visibility.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRADE, J. P. Aprendizagens visíveis: experiências teórico-práticas em sala de aula. — 1. ed. — São Paulo: Panda Educação, 2021.

ANTUNES, B. O ensino da literatura hoje. Fronteira Z. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária, [S. l.], n. 14, p. 3–17, 2015.

ATIVA EDUCACIONAL. Rotinas de Pensamento Visível - Síntese e Exemplos. 2021. Disponível em: https://read.bookcreator.com/cLurUlYlpHXH9nS0URBqzYoSiLu1/vA89w9VsR-iXp3Sb9puXWg Acesso em 25 jul 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014

FIORELLI, J. M. Aprendizagem Visível e as práticas de leitura e escrita em sala de aula. Ativa Edu, 2022. Disponível em: https://ativaedu.com.br/2022/08/10/aprendizagem-visivel-e-as-praticas-de-leitura-e-escrita-em-sala-de-aula-2/ Acesso em 5 de out. de 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GALVÃO, A. L. M.; SILVA, A. C. A motivação para a leitura na escola: Contribuições do ensino de literatura. A Cor das Letras, 18 (3), p. 27-42, 2017.

HATTIE, J. Aprendizagem visível para professores: Como Maximizar o Impacto da Aprendizagem. Porto Alegre: Penso Editora, 2017.

JONASSEN, D. O uso das novas tecnologias na educação a distância e aprendizagem construtivista. Em aberto, v. 16, n. 70, p.70-88, 1996.

LEITE, Lígia Chiappini Moraes. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

PACHECO, J.; PACHECO, M. F. A escola da ponte sob múltiplos olhares: palavras de educadores, alunos e pais. Porto Alegre: Penso Editora, 2013.

PERKINS, D. Making thinking visible. Disponível em: <http://www.pz.harvard.edu/resources/making-thinking-visible-article-0> Acesso em: 21 set 2022.

RITCHHART, R. Creating Cultures of Thinking: The 8 Forces We Must Master to Truly Transform Our Schools. São Francisco: Jossey-Bass, 2015.

_____; CHURCH, M.; MORRISON, K. Making thinking visible: How to Promote Engagement, Understanding, and Independence for All Learners. São Francisco: Jossey-Bass, 2011.

ROJO, R. Entrevista: Multiletramentos, multilinguagens, novas aprendizagens. Universidade Federal do Ceará/Grupo de Pesquisa da Relação Infância, Adolescência e Mídia; 2013. Disponível em: <http://www.grim.ufc.br/index.php?option=com_content&view=article&id=80:entrevista-com-roxane-rojo-multiletramentos-multilinguagens-e-aprendizagens&catid=8:publicacoes&Itemid=19 > Acesso em 18 set 2022.

TISHMAN, S.; PERKINS, D. N. The language of thinking. Phi Delta Kappan, n. 78, v. 5, p. 368-374. Disponível em <https://www.semanticscholar.org/paper/The-Language-of-Thinking.-Tishman-Perkins/24a71c9f558598e0c01c5a127533b3ec6ef370e5> Acesso em 30 set 2022.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-01-31

How to Cite

Scardua Ferreira, M. (2025). The use of thinking routines for engagement and understanding in O menino no espelho in the elementary school. Revista Brasileira De Alfabetização, (23). https://doi.org/10.47249/rba2025811

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2023-11-14
Accepted 2024-08-19
Published 2025-01-31