YOUTH, ADULTS AND ELDERLY LITERACY

ETHICAL-POLITICAL PAIN AND SUFFERING VERSUS JOY AND PUBLIC HAPPINESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2024837

Keywords:

Youth, adult and elderly literacy; Pain and ethical-political suffering; joy and public happiness; social emancipation.

Abstract

This article aims to analyze political-pedagogical aspects experienced by youth, adult and elderly literacy teachers, in the context of the policy to overcome illiteracy in the state of Rio Grande do Norte (2021-2023). From the municipalities involved, two experiences were selected so that their implementation could be understood. It is a research with daily routines, using narratives (Oliveira; Geraldi 2010) as a methodological procedure that articulates invisible know-how. We consider as analytical categories the conceptions of ethical-political pain and suffering and joy and public happiness (Sawaia, 2014), linked to Freire's notions of literacy. The conclusions reflect the urgency of humanizing and emancipatory literacy policies and practices.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda (orgs.). Pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Trad. Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

FRASER, Nancy. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição pós-socialista. Trad. Ana Claudia Lopes, Nathalie Bressani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; GERALDI, João Wanderley. Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Petrópolis, RJ: DP et Alii, 2010.

RIO GRANDE DO NORTE. Portaria SEI Nº 268 de 02 de agosto de 2019. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Norte, 06 de agosto de 2009.

RIVERO, José. Alfabetização e educação de jovens e adultos na América Latina: direito humano fundamental e fator de essencial de equidade social. In: RIVERO, José; FÁVERO, Osmar. Educação de jovens e adultos na América Latina: direito e desafio de todos. Brasília: Moderna, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. Trad. Mouzart Benedito. São Paulo: Boitempo, 2007.

SAWAIA, Bader. O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: SAWAIA, Bader (org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

TFOUNI, Leda Verdiani. Adultos não-alfabetizados em uma sociedade letrada. São Paulo: Cortez, 2006.

Published

2025-01-08

How to Cite

Silva, F. C. da. (2025). YOUTH, ADULTS AND ELDERLY LITERACY: ETHICAL-POLITICAL PAIN AND SUFFERING VERSUS JOY AND PUBLIC HAPPINESS. Revista Brasileira De Alfabetização, (22), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2024837

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2023-12-20
Accepted 2024-06-18
Published 2025-01-08