ANÁLISE DA REPRESENTAÇÃO DA PERSONAGEM INFANTIL TRANS NO ESPAÇO ESCOLAR NO PICTUREBOOK WHEN KAYLA WAS KYLE
DOI:
https://doi.org/10.47249/rba2025854Keywords:
Picturebooks; Trans characters; School.Abstract
The representation of trans characters in picturebooks written in English has been on the rise. Since 2008, more than 16 books featuring trans female and male children's characters have been published in different forms and contexts. Considering the places where these characters navigate and the way in which they negotiate their identities, this bibliographical paper seeks to analyze trans children's characters and the school context. Authors including Butler (2013), Meadow (2018), Oliveira (2018) and Favero (2022) are part of the theoretical framework of this investigation. Through this research, it is argued that the school still constitutes a space of oppression for trans lives in picturebooks such as “When Kayla was Kyle” written by Amy Fabrikant and illustrated by Jennifer Levine (2013).
Metrics
References
ANDRADE, L. N. Travestis na escola: assujeitamento ou resistência à ordem normativa. 2012. 279f. – Tese
(Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza
(CE), 2012.
BENTO, B. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond,
__________. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista de Estudos Feministas –
REF, Florianópolis, v. 2, n. 19, p.548-559. Maio-agosto/2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/
DMNhmpzNbKWgH8zbgQhLQks/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 out. 2024.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 8° Ed. Rio de Janeiro: Civilização
Brasileira, 2015.
CARDOSO, T. V. B. Quem enxerga a criança trans? Memórias de um menino transgressor. REBEH: UFNT. Vol.
, n. 09, 2020.
CAPUTO, U. N. Bullying escolar LGBTfóbico não é brincadeira: escutando sujeitos e perscrutando sentidos
implicados na violência. Instituto de Psicologia: USP, 2024.
ESPOSITO, J. We’re here, we’re queer, but we’re just like heterosexuals: A cultural studies analysis of lesbian
themed children’s books. The Journal of Educational Foundations, 23(3/4), 61, 2009.
FABRIKANT, A. LEVINE, J. When Kayla was kyle. USA: ARPG, 2013.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 42. ed. Petrópolis: Vozes,
___________. A história da sexualidade: a vontade de saber. 23. ed. Rio de Janeiro: Editora Graal, 1987.
HILL, J. Are You a Boy or a Girl?: Representations of Transgender Children in Picture Books. 2020. (Doctoral
dissertation). Retrieved from https://scholarcommons.sc.edu/etd/5743.
JUNQUEIRA, R. D. Pedagogia do armário e currículo em ação: heteronormatividade, heterossexismo e homofobia
no cotidiano escolar. In: MISKOLCI, Richard (org.). Discursos fora de ordem: deslocamentos, reinvenções e
direitos. São Paulo: Annablume. 2012, p. 277-305.
LIMA, T. Educação básica e o acesso de transexuais e travestis à educação superior. Revista do Instituto de
Estudos Brasileiros, Brasil, n. 77, p. 70-87, dez. 2020.
LOURO, G. L. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Patrópolis, RJ: Vozes,
_______. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3. Ed – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
MADALENA, E. V. Temática transgênero na literatura infantil. Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, ISSN
-7620, n.º 4, p. 159-178, 2017.
MEADOW, T. Trans kids: being gendered in the twenty-first century. California: University of California Press,
MEADOW, T. Child. TSQ: Transgender Studies Quarterly, 1(1–2), 57–59. 2014 Disponível em: https://doi.
org/10.1215/23289252-2399596 Acesso: 03/01/2023.
MILLER, J. The Transformative Potential of LGBTQ+ Children’s Picture Books. (Children’s Literature Association
Series) University Press of Mississippi, 2022.
MISKOLCI, R. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: autentica Editora: UFOP, 2012.
NODELMAN, P. Words About Pictures: The Narrative Art of Children’s Picturebooks. Athens: University of Georgia
Press, 1988.
OLIVEIRA, M. R. G. Minha vida em cor-de-rosa: cenas e encenações da transexualidade feminina na infância.
USP: Revista Aspas | Vol. 8 | n. 1 | 2018.
ORTEGA, F. Caderno de Leituras n.109: Por uma ética e uma política da amizade. Edições Chão da Feira: Belo
Horizonte, 2020.
PRECIADO, B. O manifesto contrassexual. São Paulo: N-1 edições, 2014.
ROBERTSON, M. A. Growing Up Queer: Kids and the Remaking of LGBTQ Identity. New York: New York University
Press, 2018.
SALEIRO, S. P. Diversidade de género na infância e educação: contributos para uma escola sensível ao (trans)género. ex aequo, (36), 2017.
SALISBURY, M; STYLES, M. Children’s Picture books: The art of visual storytelling. London: Laurence King
Publishing Ltd, 2012.
SAPP, J. Lesbian and Gay Voices: An Annotated Bibliography and Guide to Literature for Children and Young
Adults. Vol. 35, N. 1, 2010.
SALAM M. M; CHANDOLA, R. Exploring the link between loneliness and suicidal ideation in transgender
individuals. India: European Chemical Bulletin, 12(Special Issue 4), 2023.
SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo/ Tomaz Tadeu da Silva. 3. Ed. – 1
reimp – Belo Horizonte: Autêntica. 2010.
STRYKER, S. My words to Victor Frankenstein above the village of Chamonix: Performing transgender rage. In:
The transgender studies reader / edited by Susan Stryker and Stephen Whittle. New York: Routledge. 2006.
TRAVERS. A. The Trans Generation: How Trans Kids (and Their Parents) Are Creating a Gender Revolution. New
York: New York University Press, 2018.
YADEGARFARD, M. (et. At.). Family Rejection, Social Isolation, and Loneliness as Predictors of Negative Health
Outcomes (Depression, Suicidal Ideation, and Sexual Risk Behavior) Among Thai Male-to-Female Transgender
Adolescents. Journal of LGBT Youth, NY: Routledge Taylor & Francis Group, 2014.
XAVIER, T. P. O; VIANNA, C. A Educação de Pessoas Trans*: relatos de exclusão, abjeção e luta. Educação &
Realidade: Porto Alegre, v. 48, e124022, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Accepted 2024-11-11
Published 2025-01-31