UMA CENTELHA NA ESCURIDÃO

O LUGAR DA LITERATURA NA ESCOLA CONTEMPORÂNEA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025864

Keywords:

Literature; School; Literatura schooling; Contemporary society.

Abstract

This article aims to discuss the relationship between literature and school, dealing of the tensions existing of the process of literature schooling, emphasizing, specially, the way in which political and social aspects, represented by school curriculum, creat difficulties to work with literature. Therefore, we seek to think about the silencing of literature in contemporary school and of the importance of literature schooling as a form the resistance to barbarism and the dehumanization process. For that, we use the author as a Candido (2012); Perrone-Moisés (2006, 2016) Soares (2001); Ordine (2016); Cosson (2006, 2020) and other that assist us to think the literature schooling process and the demands the contemporary school.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Toledo de Andrade, Universidade do Norte do Paraná; Universidade Estadual de Londrina

Lucas Toledo de Andrade (ltoledodeandrade@gmail.com). Licenciado em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP/CCP - 2012). Especialista em Literatura Brasileira pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - 2014). Mestre em Letras (Estudos Literários) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - 2016). Doutor em Letras (Literatura Comparada) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL - 2020). Docente do Programa de Pós Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar. Docente do Curso de Letras Vernárculas na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente de Língua Portuguesa e respectivas Literaturas na Educação Básica. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2454-3056.

Dayse de Souza Lourenço Simões, Universidade Pitágoras Unopar

Dayse de Souza Lourenço Simões (dayse.lourenco@cogna.com.br) – Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina, Brasil (2019); Docente do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar: Londrina (PR). Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2170-2223.

Emilly Stéfanni de Souza Honório, Universidade Pitágoras Unopar

Emilly Stéfanni de Souza Honório (emilly.honorio@gmail.com). Mestranda em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar: Londrina, PR. Pós-graduada em Psicomotricidade pela Faculdades do Centro do Paraná (UCP): Pitanga, PR (2011) e em Gestão Escolar: Direção, Supervisão, Coordenação e Orientação pelo Instituto Tecnológico do Sudoeste Paulista (INTESP): Ipaussu, SP (2019). ORCID: https://orcid.org/0009-0002-9107-463X.

References

BANDEIRA, Manuel. Estrela da Vida Inteira. 20ª edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993, 464 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério de Educação e Cultura, 2018, 600 p.

BUARQUE, Chico. Chapeuzinho Amarelo. Ilustração de Ziraldo. 17ª Edição. Rio de Janeiro: José Olympo, 2006, 25 p.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: LIMA, Aldo et al. O direito à literatura. 1ª Edição. Recife: Editora Universitária UFPE, 2012, 156 p.

CECHINEL, A. Semiformação Literária: a instrumentalização da literatura na nova BNCC, Porto Alegre, Educação & Realidade, v. 44, n. 4, p. 1 - 13, 2019.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2ª Edição. São Paulo: Editora Contexto, 2006, 146 p.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino de literatura. 1ª Edição. São Paulo: Contexto, 2020, 226 p.

MENDES, Nataniel. BNCC e o professor de literatura: água que corre entre pedras, Rio de Janeiro, Teias, v. 21, n. 63, p. 135 – 147, out./dez., 2020.

ORDINE, Nuccio. A utilidade do inútil: um manifesto. Tradução de Luiz Carlos Bombassaro. 1ª Edição. São Paulo: Zahar, 2016, 224 p.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Literatura para todos. Literatura e sociedade, São Paulo, v. 11, n. 9, , p. 17 – 29, 2006.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. O ensino de literatura. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. 1ª Edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, 296 p.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Helena Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani. A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 17 – 48.

WALTY, Ivete Lara Camargos. Literatura e escola: anti-lições. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Helena Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani. A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 17 – 48.

Published

2025-01-31

How to Cite

Toledo de Andrade, L., de Souza Lourenço Simões, D., & de Souza Honório, E. S. (2025). UMA CENTELHA NA ESCURIDÃO: O LUGAR DA LITERATURA NA ESCOLA CONTEMPORÂNEA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2025864

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2023-12-31
Accepted 2024-07-29
Published 2025-01-31