ENTRE DISCURSOS E PRÁTICAS

LIVROS, LEITURAS E CRIANÇAS PELA VOZ DE EDUCADORAS DE UMA CRECHE FILANTRÓPICO-CONVENIADA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025891

Keywords:

Creche; Práticas de leitura literária; Adultos e crianças; Infâncias.

Abstract

Is literary reading, based on children's literature books, a current practice for and with young children in daycare centers? What concepts guide this action? What senses do they mobilize? The purpose of this article is to ponder on these and other questions, from a clip of a master's thesis, based on excerpts from interviews conducted with educators at a philanthropic day-care center. The conclusions point to a multiplicity of guidelines that touch on the practice of literary reading with children, from babies onwards, highlighting life experiences marked by (mis)encounters with the literary text, education and life.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMORIM, Marilia. A contribuição de Mikhail Bakhtin: a tripla articulação ética, estética e epistemológica. In: FREITAS, Maria Teresa; SOUZA, Solange Jobim e; KRAMER, Sonia (orgs.). Ciências Humanas e Pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. São Paulo, Cortez: 2007, p. 11-25.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2009.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense (1994).

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas II: Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense (1995).

BENJAMIN, Walter. Visão do livro infantil. In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2002.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Ouro Sobre o Azul, 2011.

CORSINO, Patrícia. Literatura na educação infantil: possibilidades e ampliações. In: Paiva, Aparecida (org.). Coleção explorando o ensino. Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de educação básica, 2010, p. 183-204.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

KRAMER, Sonia. Alfabetização, Leitura e Escrita: Formação de Professores em curso. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias Botafogo, 1995.

KRAMER, Sonia. Professoras de educação infantil e mudança: reflexões a partir de Bakhtin. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 497-515, maio/ago. 2004.

KRAMER, Sonia. Formação inicial e continuada: do direito dos professores à escrita e à leitura literária. In: FONTOURA, Helena Amaral da e SILVA, Marco (orgs.). Formação de Professores, Culturas: desafios à Pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd Nacional, 2011, p. 37-49.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: Danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte; Autêntica, 2003.

PRESTES, Zoia. L. S. Vigostski: algumas perguntas, possíveis respostas. In: VAZ, Alexandre Fernandes e MOMM, Caroline Machado (orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Editora Nova Harmonia, 2012, p. 57 a 71.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

SOUZA, Solange Jobim e; KRAMER, Sonia; (orgs.). História de professores: leitura, escrita e pesquisa em educação. São Paulo: Ática, 1996.

VIGOTSKY, Lev. S.. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKY, Lev S.. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKY, Lev S.. Imaginação e criação na infância. Ensaio psicológico: livro para professores. Apresentação e comentários Ana Luiza Smolka; tradução Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.

YUNES, Eliana. Pensar a Leitura: Complexidade. São Paulo: Loyola, 2002.

Published

2025-01-31

How to Cite

Salutto, N. (2025). ENTRE DISCURSOS E PRÁTICAS: LIVROS, LEITURAS E CRIANÇAS PELA VOZ DE EDUCADORAS DE UMA CRECHE FILANTRÓPICO-CONVENIADA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2025891

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2024-01-15
Accepted 2024-09-10
Published 2025-01-31