O MENINO DO PIJAMA LISTRADO

POR QUE ELE PODE SER LIDO EM SALA DE AULA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025916

Keywords:

Leitura literária; Imaginação; Ensino de Literatura

Abstract

This article discusses the work The Boy in the Striped Pajamas, by John Boyne. The presence of the novel in classrooms has raised a series of discussions regarding its relevance in the training of young readers. Based on ideas about the literary reading of Jorge Larrosa and Hans Ulrich Gumbrecht, the article investigates the different possibilities of reading this book, classified as children's and young adult, to deepen the training of young readers. By rejecting the incidence of criticism dominated by historical interpretation or the concept of representation, literary reading is conceived as a unique activity in the formation of the imagination and in the construction of critical and autonomous thinking in young readers, a fundamental role of literature teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BOYNE, John. O menino do pijama listrado. Tradução de Augusto Pacheco Calil. São Paulo: Cia das Letras, 2007.

COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2017

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Atmosfera, ambiência, Stimmung: sobre um potencial oculto da literatura. Tradução de Ana Isabel Soares. Rio de Janeiro: Contraponto/Ed PUC-RJ, 2014.

LARROSA, Jorge. “A novela pedagógica e a pedagogização da novela” In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

PREVIDELLI, Fábio. Por que ‘o menino do pijama listrado’ não é indicado para aprender sobre o holocausto?. Aventuras na história. São Paulo, 17 de dezembro de 2022. Disponível em: https:// https://www.aventurasnahistoria.uol.com.br/noticias/reportagem/problematica-por-tras-de-o-menino-do-pijama-listrado.phtml

SHERWOOD, Harriet. The Boy in the Striped Pyjamas ‘may fuel dangerous Holocaust fallacies’. The Guardian. Londres, 27 de janeiro de 2022. Disponível em: https://www.theguardian.com/world/2022/jan/27/the-boy-in-the-striped-pyjamas-fuels-dangerous-holocaust-fallacies

TALARICO, Fernanda. Por que estudiosos do Holocausto são contra 'O Menino do Pijama Listrado'? Splash, São Paulo, 29 de setembro de 2023. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/noticias/2023/09/29/por-que-estudiosos-do-holocausto-sao-contra-o-menino-do-pijama-listrado.htm

Published

2025-01-31

How to Cite

Bastos Mansur da Silva, F. (2025). O MENINO DO PIJAMA LISTRADO: POR QUE ELE PODE SER LIDO EM SALA DE AULA. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–15. https://doi.org/10.47249/rba2025916

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2024-02-02
Accepted 2024-09-10
Published 2025-01-31