LIMITS AND POSSIBILITIES OF REMOTE LITERACY TEACHING

WHAT LITERACY TEACHERS SAY IN THE COUNTRYSIDE OF CEARÁ

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2022594

Keywords:

Literacy, remote teaching, literacy teachers

Abstract

This article analyzes literacy process during remote teaching in the pandemic context, highlighting the tools mobilized by the teachers, the biggest challenges, and the support they received from their institutions. Data were collected through a survey and focus groups. The results indicate that despite the anguish and the absence of adequate training, the teachers created many pedagogical strategies, some adapted from face-to-face teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995 [1929].

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes,1997 [1977].

BAKHTIN, Mikhail. The dialogic imagination. Austin: University of Texas Press, 1981.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 26. ed. São Paulo: Cortez,

1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

FREITAS, Henrique. et al. O método de pesquisa survey. Revista de Administração da USP, São Paulo, v. 35, n.

, p.105-112, jul./set. 2000.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências humanas. Brasília: Liber Livro editora, 2012.

GOODY, Jack.(1977) The domestication of savage mind. Cambridge: Cambridge university press.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.) A função da literatura na escola: resistência, mediação e

formação docente. São Paulo: Parábola, 2021.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes (org.). Educação literária: mediação e prática pedagógica. Recife:

Linguaraz editor. 2019.

MAINARDES, Jeferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas

educacionais. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.

OLSON, David. (1997). O mundo no papel: as implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. São

Paulo: Ática.

ONG, W.J. (1982). Orality and literacy: The technologizing of the word. New York: Methuen.

STREET, Brian. Literacy in theory and practice. New York: Cambridge University Press, 1984.

Published

2022-03-24

How to Cite

LIMITS AND POSSIBILITIES OF REMOTE LITERACY TEACHING: WHAT LITERACY TEACHERS SAY IN THE COUNTRYSIDE OF CEARÁ. (2022). Revista Brasileira De Alfabetização, (16), 103–116. https://doi.org/10.47249/rba2022594
Received 2022-03-24
Accepted 2022-03-24
Published 2022-03-24