A COMPREENSÃO DAS LETRAS E DOS NÚMEROS

APROXIMAÇÕES ENTRE LÍNGUA PORTUGUESA E MATEMÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2023661

Keywords:

Alfabetização; linguagem; matemática; objeto de conhecimento; signos.

Abstract

This article, of a theoretical nature, aims to bring together two objects of knowledge in literacy, letters and numbers, as both are signs and each of them belongs to a representation system. For this, studies were carried out in the area of ​​mathematics and language bringing their specificities, but approximations were also made considering the semiotic aspect that the signs present. The epistemological issue in the semiocognitive functioning of understanding objects of knowledge in mathematics is due to the fact that these objects are not tangible to perception, but ideal. Regarding the letter, points such as graphic representation and functional aspect are presented and then the organization of the principles of the alphabetic system whose basis is representation is discussed. The reflection on letter and number aims to portray teaching-learning.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes , 2003.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. 2ª ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2006.

BIALYSTOCK, E. Symbolic representation of letters and numbers. Cognitive Development, v. 7, n. 3, 1992, p.

-16.

BYRNE, B. The foundation of literacy: the child’s acquisition of the alphabetic principle. East Sussex: Psychology

Press, 1998.

BURAK, D.; BRANDT, C. F. Modelagem matemática e representações semióticas: contribuições para o

desenvolvimento do pensamento algébrico. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 1, 2010.

DAMM, Regina Flemming. Registros de Representação. In: MACHADO, Sílvia Dias Alcântara et al. Educação

Matemática: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2000.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso,

DUVAL, Raymond. L’apprentissage de l’algebre et le probleme cognitif de la designation des objets. IREM: Nice,

v. 4, n. 13-16, p. 1-30, 2002.

DUVAL, R. Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Suisse: Peter

Lang, 2004.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais (Fascículo I). São

Paulo: Livraria da Física, 2009.

DUVAL, R. Ver e Ensinar Matemática de outra Forma. Entrar no modo matemático de pensar: os registros de

representação semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Trad. de M. T.

Moretti. Revemat, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/revemat.

DUVAL, R. Questões epistemológicas e cognitivas para pensar antes de começar uma aula de matemática.

Trad. de M. T. Moretti. Revemat, Florianópolis, v. 11, n. 2, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/

index.php/revemat.

GRANDO, R. C. PELLATIERI, M. Práticas de Letramento matemático escolar no ciclo de alfabetização: jogo e

resolução de problemas. In: SILVEIRA, E. BAZZO, J. L. S. CHAGAS, L. M. M. AGUIAR, M. A. L. PEDRALLI, R.

Alfabetização na perspectiva do letramento: letras e números nas práticas sociais. Florianópolis. SC: NEPALP,

MASSINI-CAGLIARI, G.; CAGLIARI, L. Diante das letras: a escrita na alfabetização. Campinas. SP: Mercado de

Letras, 1999.

MORETTI, M. T. THIEL, A. A. O ensino de Matemática hermético: um olhar crítico a partir dos Registros de

Representação Semiótica. Práxis Educativa, v. 7, n. 2, p. 379-396. 2012.

ROCHA, R. O menino que aprendeu a ver. São Paulo: Salamandra, 2017.

SANTAELLA, L. O que é semiótica? São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. 28 ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

SCLIAR-CABRAL, L. Princípios do sistema alfabético do português do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003.

SCLIAR-CABRAL, L. Guia prático de alfabetização, baseado nos princípios do sistema alfabético do português

do Brasil. São Paulo: Contexto, 2003b.

SCLIAR-CABRAL, L. Processos metonímicos na evolução do alfabeto. Revista da ABRALIN, v. 6, n. 2, p. 23-39,

jul./dez. 2007.

SCLIAR-CABRAL, L. Sistema Scliar de alfabetização: fundamentos. Florianópolis: Lili, 2013.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. In: Reuniao Anual da Anped, 26. Anais [...]. Poços

de Caldas: ANPEd, 2003.

SOARES. M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis (RJ): Vozes, 2010.

TREIMAM, R.; KESSLER, B.; POLLO, T. Learning about the letter name subset of the vocabulary: evidence from

us and Brazilian preschoolers. Applied psycholinguistics, v. 27, n. 2, 2006, p. 211-27.

VYGOTSKI, L.S. Thought and language. Trad. Hanfmann & Vakar. Cambridge: MIT Press, 1962/1934.

VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.

Published

2023-06-30

How to Cite

Zanelato dos Anjos, D. (2023). A COMPREENSÃO DAS LETRAS E DOS NÚMEROS: APROXIMAÇÕES ENTRE LÍNGUA PORTUGUESA E MATEMÁTICA. Revista Brasileira De Alfabetização, (19), 1–12. https://doi.org/10.47249/rba2023661

Issue

Section

ARTIGOS
Received 2022-12-08
Accepted 2023-06-05
Published 2023-06-30