FORMAÇÃO LITERÁRIA DOCENTE

PERCEPÇÕES A PARTIR DA LEITURA E DA CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Ilsa do Carmo Vieira Goulart Universidade Federal de Lavras
  • Cláudia Roquini Nascimento Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.47249/rba2025832

Keywords:

Teacher literary formacion. Reading. Storytelling. Do pedagogical.

Abstract

This text aims to reflect on teachers' perceptions of literary education, based on what is understood by reading and storytelling in early childhood education. To this end, we opted for descriptive research, with a qualitative approach, based on a collective interview with teachers who worked in this stage of basic education. Based on Bardin's content analysis, a theoretical basis is sought from studies by Graça Paulino, Rildo Cosson on literary reading and Elié Bajard on reading and telling, by Regina Machado, Cleo Busatto on storytelling. Perceptions are marked by pedagogical intentionality, by initiatives that demonstrate the improvement of know-how, in which formation is shown to be a procedural and continuous action, which aims to expand knowledge about what and how to read and count, in order to enhance children's reading comprehension.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

Doctor en Educación por la Facultad de Educación de la Universidad Estadual de Campinas (2013). Maestría en Educación de la Facultad de Educación de la Universidad Estatal de Campinas (2009). Graduado en Letras por la Fundação de Ensino Superior do Vale do Sapucaí (1997). Profesor del Departamento y Profesor Permanente del Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Federal de Lavras.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: Gostosuras e bobices. 5. ed. São Paulo: Scipione, 2008.

AMARILHA, Marli. Estão mortas as fadas? Petrópolis: Vozes, 1997.

AMARILHA, Marli. Literatura em Pedagogia? Isso não é coisa de Letras? Em busca do elo perdido na formação dos primeiros professores. In: SILVA, Luiza Helena de Oliveira; MELO, Márcio Araújo de; CARVALHO, Diógenes Buenos Aires de. Ensino da literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado de Letras, 2021.

BAJARD, Elie. Da escuta de textos à leitura. São Paulo: Cortez, 2007.

BAJARD, Elie. A descoberta da língua escrita. São Paulo: Cortez, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUSATTO, Cléo. Contar e Encantar: Pequenos segredos da narrativa. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CANÁRIO, Rui. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Revista Psicologia da Educação, São Paulo, n. 6, p. 9-27, jan./jun. 1998. Disponível em:< https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/42874> Acesso em: 03 jan. 2020.

CANÁRIO, Rui. Gestão da escola: como elaborar o plano de formação? Cadernos de organização e gestão escolar, v. 3. Portugal/POR: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

CARDOSO, Beatriz. Mediação literária na educação infantil. In: FRADE, I. C. A. S; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação, 2014. p.211-212.

CECHINEL, André. Semiformação Literária: a instrumentalização da literatura na nova BNCC. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 4, e86216, 2019.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.

COSSON, Rildo. A prática da leitura literária na escola: mediação ou ensino. Revista Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v.26, n.3, p.161-173, set./dez., 2015.

FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GIL, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, Renata Junqueira de (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Leitura literária e contação de histórias em questão: o que ler? como ler? por que ler para crianças pequenas? In: ROCHA, J. G. (Org.). Leitores e Escritores na Educação Infantil. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2018, v. 1, p. 17-3.

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. Para além das palavras: espaço de inclusão da criança na cultura letrada. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 2, p. 48-62, jul./dez. 2015. Disponível em: <http://abalf.org.br/revistaeletronica/index.php/rabalf >. Acesso em: 8 nov. 2020.

GOULART, I. C. V. Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 49, p. 705-726, jul./set. 2016. Disponível em:< http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-416x2016000300705&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 17 nov. 2023.

IPIRANGA, Sarah. O papel da literatura na BNCC: ensino, leitor, leitura e escola. Rev. de Letras, Araraquara, n. 38 vol. (1), jan./jun. 2019.

KRAMER, S. Entrevistas coletivas: uma alternativa para lidar com a diversidade, hierarquia e poder na pesquisa em ciências humanas. In: FREITAS, M. T. et al. Ciências humanas e pesquisa: leitura de Mikhail Bakthin. São Paulo: Cortez, 2007. p. 57-76.

LAJOLO, Marisa. Usos e abusos da literatura na escola: Bilac e a literatura escolar na República Velha. Rio de Janeiro: Globo, 1982.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura Infanto Brasileira: História & Histórias. São Paulo: Ática, 1984.

LOBO, Dalva de Souza; GOULART, Ilsa do Carmo Vieira. O leitor e a leitura literária: do projeto à fruição. In: GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; MAZIERO, Maria das Dores Soares; CARVALHO, Silvia Aparecida Santos de. Leitura, escrita e alfabetização: a pluralidade das práticas. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2017.

MACHADO, Regina. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCL, 2004.

MENDES, Nataniel. BNCC e o professor de literatura: água que corre entre pedras. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, n. 63, out./dez. 2020. Seção Temática Docência, currículo, didática, aula: fantástico arquivo político da diferença.

NÓVOA, Antonio. Professor se forma na escola. Revista Nova Escola, São Paulo, v. 142, maio 2001. Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa>. Acesso em: 15 jan. 2021.

YUNES, Eliana (Org.). Pensar a leitura: complexidade. Rio de Janeiro: PUC-Rio;

São Paulo: Loyola, 2002.

PAIVA, Aparecida; PAULINO, Graça; PASSOS, Marta. Literatura e leitura literária na formação escolar: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale, 2006.

PAULINO, Graça. Letramento literário: cânones estéticos e cânones escolares. Caxambu: ANPED, 1998.

PAULINO, Graça. Letramento Literário: Por Vielas e Alamedas. Revista da FACED, nº 05, 2001.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento Literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania (orgs). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

PERROTTI, Edmir. A criança e a produção cultural. In: ZILBERMAN, Regina (org.). Confinamento cultural, infância e leitura. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990.

SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes; AMARILHA, Marli. O ensino de literatura no curso de Pedagogia: uma presença necessária. Revista Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 72, p. 151-167, nov./dez. 2018.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. O professor leitor. In: SANTOS, Fabiano dos; NETO, José Castilho Marques; RÖSING, Tania M. K. (orgs.). Mediação de leitura: discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009. p. 26-36.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de narrar histórias. 3. ed. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.

Published

2025-01-31

How to Cite

Goulart, I. do C. V., & Nascimento, C. R. (2025). FORMAÇÃO LITERÁRIA DOCENTE: PERCEPÇÕES A PARTIR DA LEITURA E DA CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Brasileira De Alfabetização, (23), 1–17. https://doi.org/10.47249/rba2025832

Issue

Section

Dossiê "Infância, literatura e escola"
Received 2023-12-17
Accepted 2024-09-24
Published 2025-01-31